Hejsan,
Min svåger får nytt kök installerat och har bytt spis. Han trodde nog att det bara var att koppla in den med stickpropp som gamla spisen var kopplad
Modellen är en stor pjäs, Smeg CE92IMX, När jag kollade instruktionen som medföljde är totaleffekten 16,1kW (90cm, dubbelugn och 5st plattor). De skrev att 5G4mm2 vid inkoppling på 3-fas och vid 2 fas var det 4G6mm2. Så mycket förstod jag att det var ganska så kraftiga doningar.
Matningen till deras gamla spis hade varit 2-fas 16A dvs 2,5mm2 samt nolla och jord.
När jag sa att han skulle undvika att göra detta själv eftersom jag sa att detta kan medföra ny matning från central och i värsta fall öka huvudsäkringarnas effekt (dessa är idag på 20A och de har värmepump som uppvärmningskälla)
Till min förvåning kopplade elektrikern in spisen på den befintliga matningen och sa att det var bara att prova hur många plattor som gick att ha igång innan säkringen går.

Detta måste väl vara helt galet?
 
Nej då, det är helt okej, så länge han inte kommer att utnyttja den nya spisen betydligt mer än den gamla så blir inga problem, givetvis blir det problem om han drar på allt samtidigt på fullt ös, men hur ofta gör man det? Om han inte vill ha bastu i köket vill säga :)
 
Men blir det inte för klent med 2,5 kvadrat?
 
Om man har 3 fas 2,5mm2 får man väl säkra denna kabel 16A. Detta blir väl ungefär 11kW.
Nu är det bara framdraget 2x2,5mm2+N+J. Det blir en del skillnad mot 16,1kW
Jag trodde bara att man inte "med avsikt" koppla in maskiner i underdimensionerade matningar.
Men det kanske bara är proppen som behöver bytas lite oftare?
 
Är du säker på att där bara var 2 faser framdragna till perilexutaget? Om det är korrekt gjort så skall man alltid ha 3 faser, nolla och jord till uttaget. Sedan kanske iofs spisen inte tar ut mer än 2 faser.
 
I periflexuttaget var det kopplat som 2 faser, jord samt nolla till gamla ugnen.
Nya ugnen behövde också nolla, kanske är någon 230v lampa till ugnen?
Klart att man skulle kunna koppla om nollan till fas i centralen men som sagt till dessa två ugnar har nollan behövts verkar det som.

Egentligen är min frågeställning.
Får man koppla in saker till underdimensionerad matning/säkring?
I det långa loppet är det bara säkringen som tar stryk eller kan det börja bli lite varmt i inkopplingarna?
 
Redigerat:
Om den går att köra på 3-fas 400V vill säga, det är inte många moderna spisar som klarar det, tyvärr. Det bör sitta en märkskylt baktill någonstans som visar kopplingsalternativen, posta en bild på den eller skriv av den så får vi se om det går att ändra på inkopplingen.

Inga problem att koppla spisen till uttaget rent säkerhetsmässigt, är uttaget bara rätt avsäkrat så är det helt ok. Och som sagt, för att smälla säkringarna så måste man ju nyttja den nya spisen mer än den gamla, effekten räckte ju till innan, eller hur? Diazedsäkringar (proppar) klarar ganska ordentlig överbelastning en bra stund, dvärgbrytare (automatsäkr.) klarar också en hel del överbelastning, men inte lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.