Har sökt i forumet men inte riktigt funnit mina svar.
Nuvarande spis/ugn är kopplad med trefaskoppling. Jag ska koppla in en "IKEA-Ugn" med dito häll. "NUTID OVN 900 S" resp "NUTID HB I4".
På Ikeas hemsida står det att de går på 230 V. Kan jag då alltså koppla in de på en vanlig 230 V kontakt? Vet inte om kabeln redan är kopplad eller om jag måste koppla kabel själv. Någon som vet?
Vad händer då med de faser i elskåpet med 15A säkringarna? Kan jag ta bort dessa och konvertera till 10 A säkringar? Har för mej att det blir billigare eltaxa då. Har jag fel där?

Hasse.
 
Du kan få billigare abonemang om du säkrar ner huvudsäkringarna, men jag hoppas inte spisen är kopplade direkt på dem ;)
Och visst kan du byta ut passkontakt och säkring till 10A. Och 230V är inte iheller något problem så länge du har nolla till den gammla spisen.

Dock har jag ingen erfarenhet av IKEAS ugnar och hällar så någon annan får svara mer specifikt.
 
Hehe. Nä, spisen är inte kopplad till huvudsäkringen. Bara tre st 15A säkringar i elskåpet.
Så det är alltså huvudsäkringarna som styr abonnemangsavgiften... Ja, det är klart! När jag tänker till lite med min hjärna:D
Den gamla spisen ska väck. Då tänkte jag som så, att jag "frigör" 2 st säkringar (om det nu är så att IKEA:s ugnar o hällar går på 230 V) som jag kan använda till diskmaskin och ev något mer.
Jag frågar mest för att jag håller på som bäst med att dra el och behöver veta vilket sorts uttag jag ska köpa. Vanliga 230v vägguttag eller något annat.
 
Har du kollat effekten på ugn och häll?
Den brukar oftast hamna runt 20-25A vid 230V, iaf ugnar. Hällar brukar väl vara 16-20A vid 230V.
 
DjAlbert skrev:
Har du kollat effekten på ugn och häll?
Den brukar oftast hamna runt 20-25A vid 230V, iaf ugnar. Hällar brukar väl vara 16-20A vid 230V.
Det brukar väl vara tvärt om i alla fall. Hällen drar mest. Därför brukar man använda en fas till ugnen och två till hällen när man har en trefasgrupp fram.
 
16A är väl minsta mätarsäkring man kan ha?
 
Ja.. 16 är minsta man kan ha.. och minsta en normal människa klarar sig på :) Ugnen behöver troligtvis 16A 230V.. OM hällen ska kopplas enfas så lär den behöva MINST 25A.. (Väldigt dumt att koppla den enfas om du har 3faser in i huset) Normal har man ju framme 3 faser säkrade 16A var till en gammal spis. Och då brukar man koppla en fas till ugnen 16A 230V sen resterande faserna till hällen.. 2x16A alltså.
 
pefo skrev:
Det brukar väl vara tvärt om i alla fall. Hällen drar mest. Därför brukar man använda en fas till ugnen och två till hällen när man har en trefasgrupp fram.
Stämmer.. Jag som är trött.
Blir lätt så efter en heldag av parabolinstallation i solen.
 
Inte bara du som är trött! ;)
 
Normalt använder du två faser och nollan för hällen. Nollan behövs för att hällen internt har sin data komunikation via fas och nolla. Dvs. 230V. Medan plattan oavset iduktion eller ej går på fas till fas. Dvs 400V.
Den tredje fasen och nolla avänder du till ungnen...

(klart, de flästa hällar går att bygla så det körs mrd endast 230V men varför... den blir bara slö)

När det är ett helt paket. Dvs. spis och ungn i ett stycke har man en spiskontakt.
Men som i ditt fall lägger man det i en fast plint då de är separata.

Båda dera kräver en gummikabel. En som tål värme. Brukar stå rekomendation på kabel.
Annars är H05 kabel gokänd. Finns med olika antal ledare. Fråga i välsorterat byggvaruhus eller i elbutik.
 
Hm. Tackar för kommentarerna!
En fas till ugnen och två till hällen. Det låter vettigt.
Frågan kvarstår, till hälften: Hur ser ett två-fas uttag ut? Jag kan alltså använda den befintliga kabeln men koppla en fas till ett vanligt 230V uttag och de andra till ett två-fas uttag? Nuvarande uttag har 4 st stift. Tre runda små och en rektangulär i mitten. Perilex står det på den. Spisen är bytt bara för något år sedan. Brukar det inte vara 5 stift i en sådan?
 
Tack "macen". Du hann lite före mitt sista inlägg. Det börjar klarna! Bättre blir det nog när jag får hem allt och kan kolla hur allt ser ut. Kanske kommer det ett kopplings schema som rätar ut de sista frågetecknen. Troligtvis blir jag väl bara ännu mer villrådig, men då återkommer jag till er alla vänliga och kunniga människor! :)
 
Glöm för gudsskull inte jorden. Fas 1 vit, Fas 2 brun, Fas 3 svart, Noll blå, Jord gul grön. Jorden på ett spisutag är altid i mitten ochk längre en de andra stiften. Det är ingen regel att du har nolla med i den gammla dragningen. Men det är ett måste om ungnen ska gå på 230V 16A.
I värsta fall får du dra upp nya kablar från centralen till spis plinten. Dra ur säkringarna till spisen och försäkra dig om att den är stömlös. Lossa spiskontakten i väggen med skrvarna. Då får du svar på om du har alla faser ink jord och nolla med dig.

Har du en äldre centrak utan kompliterad jordfelsbrytare kan man frästas med att använda jorden som nolla. Men detta är strängt förbjudet av säkerhetskäl

Godnatt alla!
 
macen skrev:
Glöm för gudsskull inte jorden. Fas 1 vit, Fas 2 brun, Fas 3 svart, Noll blå, Jord gul grön. Jorden på ett spisutag är altid i mitten ochk längre en de andra stiften. Det är ingen regel att du har nolla med i den gammla dragningen. Men det är ett måste om ungnen ska gå på 230V 16A.
I värsta fall får du dra upp nya kablar från centralen till spis plinten. Dra ur säkringarna till spisen och försäkra dig om att den är stömlös. Lossa spiskontakten i väggen med skrvarna. Då får du svar på om du har alla faser ink jord och nolla med dig.

Har du en äldre centrak utan kompliterad jordfelsbrytare kan man frästas med att använda jorden som nolla. Men detta är strängt förbjudet av säkerhetskäl

Godnatt alla!
L1 Brun
L2 Svart
L3 Grå el. vit

Brukar det vara nuförtiden.
 
Jag ska verkligen kolla upp det där med färgerna innan jag gör något. På den gamla centralen står det: "Obs. Vit Nolla". Kabeln till uttaget är av samma årgång. Kanske bäst att byta hela kabeln... Det är inget jag kommer att ångra ;)
Konstigt det här med "starkström". Jag har som hobby att bygga rör förstärkare , preamps och rör mikrofoner på min lediga tid (inte många min/vecka nuförtiden :( ...). Där har jag full koll på alla strömmar och spänningar. Spänningar från 6,3 till 700 V. Men det här har jag aldrig hållit på med, och plötsligt verkar det svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.