Hej, jag har köpt mig ett Steinel skymningsrelä från Classe.. En fundering jag hade var vilken kabel som är vettigast att koppla in den med. Eftersom den ska ha 4 kablar (Fas in, Nolla in, Fas ut, Nolla ut, Jord), är det inte vettigast att dra en 5 ledare då? Alternativet är ju att dra EKK 3x1,5 men helst unviker jag ju att dra dubbelt. I så fall, vilka färger gäller för återledare då? Jag tänkte dra fas ut och nolla ut tillbaka in i pannrummet och sätta ett uttag där. Där kan jag sedan koppla in vår trädgårdsbelysning (12V där trafon måste sitta inne).
 
Kolla först så att genomföringarna i kapslingen för skymningsreläet är stora nog för en femledare. Kan bli väldigt trångt i skymningsreläet pga den grova kabeln, med lite otur kanske du till och med råkar ta sönder nåt. Är det avsett för 2 x treledare är nog det att föredra. Treledaren är lite smidigare att jobba med också.

/Tomas
 
Till ljusreläet behöver du 1 fas, 1 nolla ( nollan är bara byglad i ljusreläet)och en tändtråd tillbaka, ljusreläet skall inte jordas så nån jord behövs ej. Du kan använda en fyrledare brun fas, svart tändtråd, blå nolla och den gulgröna kopplar du inte in
 
Tackar elmont för svaren, jag öppnade reläet och kikade och du har ju helt rätt. nollan är ju byglad. Däremot finns det ju en plint för jord så jag kopplar nog in den där även som den inte har nån funktion.

Men då vet jag att jag kör svart tillbaka som tillbaka som tändtråd..

Men vilken kabel ska jag köra med ? EKK ? Eller är EKLK lättare att klammra längs fasad?

En fundering till. det står ingenting om monteringshöjd i beskrivningen för reläet. Tänkte sätta det på norr-sidan men frågan är ju på vilken höjd, det kanske kvittar så länge det inte är massa saker som skymmer det?
 
Jag brukar använda EKK och höjden har inte så stor betydelse men kanske 2-2,5 m och nivån när det ska tända brukar vara justerbar så det har inte så stor betydelse om nått skymmer, man bara justerar.
 
Är det dumt / dåligt / idioti att placera det på grunden precis under fasadbeklädnaden? Alltså det kommer ju peka utåt och då kommer det sitta typ 6-7 dm ovanför backen.
 
Knecke skrev:
Är det dumt / dåligt / idioti att placera det på grunden precis under fasadbeklädnaden? Alltså det kommer ju peka utåt och då kommer det sitta typ 6-7 dm ovanför backen.
Risken finns väl att den täcks av snö på vintern. Eller att någon placerar något framför den så att den ständigt ligger i mörker.
 
ja ska koppla skymningsrelä och i relät sitter de röd svart och blå kabel hur ska ja koppla om de från lampan kommer blå svart gröngul kabel

mvh andreas
 
Ska du koppla ett nytt skymningsrelä som du monterat dit eller koppla in en utgående lampa på ett befintligt skymningsrelä?

//Patrik
 
jag har en lampa monterad på garage väggen som ja tänkte koppla på ett skymningsrelä/rörelsesensor på
 
Redigerat:
Har du kollat inkopplingsschemat som borde följt med?

//Patrik
 
ne ja har inget sådant då ja fick de av en kompis som hade de liggnas
 
inne i relät står det L på svart N & rojo på brun och marron på röd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.