Kommer att ha två sirener i min larminstallation, en inre och en yttre, placerade på var sin utgång i centralen (Bosch easy). Vill gärna ha dem sabotageövervakade och utnyttja tamper-funktionen men tycker installations-guiden inte alls berör detta när det gäller utgångarna.

I sirenen finns en plint med fyra kontakter; plus, minus och två för Tamper. Någon som kan upplysa mig hur en sabotageövervakad siren ska kopplas?
 
Jag har ingen som helst erfarenhet men gissningsvis borde väl du ha en utgång på centralen som går till sirenen (+ / -) samt ytterligare en för tamperfunktionen. Den senare skulle teoretiskt sett vara en slinga för alla delar i installationen som man vill skydda. Jag gissar att det flyter en konstant låg ström i denna och bryts den (genom att man t.ex. knipsar av kabeln) så går larmet. Svårare än så borde det väl inte vara, eller?
 
Hej! i installationsguiden , sida 17, 2.7.2 står det hur du kopplar sirenen med eller utan batteri.

sidan 14 ang 2.6,2 angående balanseringen

//Goerana
 
ok, tack men det jag inte riktigt insett är huruvida man måste använda en sektionsingång för att få till Tamper-funktionen på sirenerna, är det så? Installations guiden beskriver ju bara balansering av brand- och inbrottssektioner.

Normalt använder man ju Tamper-funktionen genom att balansera sektionerna med motstånd. Om man nu sätter Tamper-funktionen på en egen sektion, är det korrekt att man ser dessa som larmterminaler som är NC (normalt stängda), enkelbalanserar sektionen och programmer sektionen som 24h-sektion?
 
Finns det inte en speciell tamper-ingång på centralenheten?

/Hasse
 
Du får lägga tamperslingan på en ingång. I serie med slingan lägger du ett 2k2-motstånd och programmerar ingången som 24h.

Om du redan använder alla 8 trådbundna ingångar på centralkortet så kan du lägga in tamper på sirenen i serie med EOL-motståndet (slutmotståndet, alltså inte larmmotståndet som sitter i detektorn) för valfri ingång/sektion. Glöm isåfall inte att anteckna vilken ingång som förutom den vanliga larmsektionen även har sabotageskyddet för sirenen.

Sabotage (tamper) på en ingång kommer att avge larm även om hela larmet är frånkopplat, oavsett hur ingången är programmerad. (Om ingången inte är avstängd förstås).


Det finns en separat ingång för Sabotage på centralkortet, men den är anpassad för larmskåpets öppningskydd. Det är bara en snabbkoppling och ingen skruvplint. Sitter mellan blå och orange plint.
Och visst kan man lägga in alla sabotagekontakter på den ingången genom att klippa och klämma lite, men då blir det lite som Stereo-sketchen i Yrrol: " Jag brukar klippa av alla kontakter för det brukar alltid vara fel medskickat från fabriken...":D

Lycka till!
 
Tack för klargörandet, Jeepmannen.

Och tipset om att "låna" en annan sektion för tamperfunktionen kan komma väl till pass. Har iofs 16 trådbundna ingångar (har ett extra expansionskort DX2010) men det börjar bli trångt ändå.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.