Har önskemål om att koppla in ett antal Shelly Plus 1 switchar för att kunna styra belysningen lite smartare och även kunna stänga av efter en viss tid då det ofta "glöms" att släcka lyset här och där och en rörelsevakt inte alltid är bästa alternativet.

Kollade i ett av badrummen och då är det kopplat enligt nedan såvitt jag kunnat utröna:

Kopplingsschema som visar eldragning med strömbrytare; brun fas, svart tråd till brytare, grå tråd till kopplingsdosa med två lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från en kopplingsdosa uppe på väggen med inkommande fas (brun) och vidare ner med svart tråd till strömbrytaren och sedan tillbaka upp till kopplingsdosan med en grå tråd som i sin tur grenas vidare till två olika belysningar (spottar och badrumsskåp). Rent tekniskt borde det gå att sätta shellyn i kopplingsdosan, men det är alldeles för trångt där så det behöver ske bakom strömbrytaren.

Men för att detta skall funka så måste det ner en neutral-ledare ner till dosan om jag fattat det hela rätt? Och sedan finns det rätt bra instruktioner på nätet för hur inkopplingen skall ske.
 
Både att dra ny tråd samt koppla in en Shelly är egentligen auktorisationskrävande arbete.

Kolla kopplingsschemat som medföljer Shellyn, skissa sedan (papper & penna räcker) hur du tänker att det ska kopplas.
 
Jo, jag vet att det kräver behörighet egentligen, och jag har respekt för att el kan vara farligt om man gör fel. Men tänker att har man bara ordentliga instruktioner så är det sådant man kan klara själv.
 
Med din ritning och med lämpligt kopplingsschema i manualen så bör du kunna rita in hur den ska kopplas in i befintliga anläggningen.
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-plus-1

Rita upp hur du tänker dig så kan någon här säga om det är rätt eller fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.