Hej,

Jag tänkte köpa en ny spis med separat häll & ugn. Jag har 3 faser med 1 Nolla och 1 Jord framdragen i en dosa. Räcker det för att koppla in dessa enligt produktinformation nedan?


Basmodell med multifunktions ugn
Mekanisk timer
Ugnsvolym: 51 l, Top Slide emalj
Varmluft, grill, över/undervärme

Lucktemperatur ca 60 grader
Spänning: 230 volt
Inkoppling: 1fas+N, Säkring: 1x16A

Energiklass: A
Mått HxBxD 595x592x552 mm
Nischmått HxBxD 600x560x550 mm

Inbyggnadshäll med touch panel
-Svart ram
-4 st High Light zoner
-Touch panel, display till varje platta
-4 st restvärmevisare
-Säkerhetsspärr
-Automatisk säkerhetsavstängning
-230 volt / 6300 watt
-Inkoppling: 1fas+N, 2fas+N. 1x25A, 2x16A
-Anslutningskabel medföljer, (100 cm)
-Mått: HxBxD 57x580x510 mm
-Nischmått: BxD 560x490 mm


Mer information finns här: http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SEPFAG8

MVH
Robertsson
 
S
Ugnen ska anslutas till 1-fas 230 V 16A och om du då ansluter hällen till 2-fas 16A och nolla så funkar det alldeles utmärkt. MEN du måste ha antingen en trepolig säkring eller en jordfelsbrytare som skyddar för att det ska vara ok.
 
Tack! Då är det bara att handla då...

En annan sak!
Jordfelsbrytare sitter det en i normcentralen 30Ma. Brukar man använda samma jordfelsbrytare till vitvaror och de övriga uttagen, eller brukar man koppla in en separat med brandriskskydd på vitvaror?
 
Det är helt OK med din 30mA brytare. Sedan blir det lite tycke o smak. Många vill ju ha kyl o frys på separat brytare för att minska risken för att få onödiga avbrott till dem.

Jag är osäker på om man får koppla in en ren brandskydsjfb (som väl löser först vid 300mA) på uttag där det kan kopplas in "okänd" utrustning. Jag tror att det är för saker som elpannor och annan fast inkopplad utrustning.
 
Jordfelsbrytare med 300mA (och 100mA) utlösningsfelström används även för att skydda installationen uppströms från de jordfelsbrytare som utgör personskydd.

Nyare produkter bör inte ha ett så stort jordfel att de inte klarar sig med en 30mA jordfelsbrytare.

Själv rekomenderar (och specificerar vid beställningar) jag personskyddsautomater, dvs kombinerad säkring och jordfelsbrytare för varje grupp. I en bostad kan man i alla fall kosta på sig dylika för kyl/frys.
 
100 mA finns det??? 300 mA och 500 mA och 30mA finns vet jag...
 
sawsaw skrev:
Ugnen ska anslutas till 1-fas 230 V 16A och om du då ansluter hällen till 2-fas 16A och nolla så funkar det alldeles utmärkt. MEN du måste ha antingen en trepolig säkring eller en jordfelsbrytare som skyddar för att det ska vara ok.
Med andra ord borde jag kunna koppla in spisen och hällen i en vanlig spiskontakt?
 
S
Ja, eller åtminstone i varsin men gemensam matning. Sätt två parallellkopplade Perilexuttag. Koppla stickpropparna så ugnen hamnar på L1 och hällen på L2 och L3.
 
Finns även jordfelsbrytare på 10mA och 100mA.

10mA används ibland för förstärkt personskydd och oftast i samband med t.ex. personskyddsautomater eller när man på annat sätt har få förbrukare efter jordfelsbytraren.

100mA i selektivutförande har jag sett för användning i en selektivitetshierarki mellan 30mA nära grupperna och 300mA vid t.ex. huvudsäkringar.

Nu har vi glidit bort från ämnet igen. :)
 
Jag har ett infällt perilexuttag i väggen nu. Tycker du jag ska ta bort det och dra ut matningen till två utanpåliggande uttag som jag parallellkopplar?
 
S
Det har ingen betydelse. Du gör som du själv vill.
 
Robertsson skrev:
Jag har ett infällt perilexuttag i väggen nu. Tycker du jag ska ta bort det och dra ut matningen till två utanpåliggande uttag som jag parallellkopplar?
Låter som en bra ide, bort med gamla perilexuttaget, täck med en stor kulodosa och sätt dit två utanpåliggande perilex bredvid dosan.

Du kan lika gärna ersätta det ena perilexuttaget med ett vanligt 16A enfasuttag för ugnen. Både billigare och enklare om ugnen levereras med "vanlig" stickkontakt.
 
Hej,

Äntligen är det dags att koppla in grejarna!

Blev lite fundersam hur hällen ska kopplas... Har som sagt 2 faser (16A), nolla och jord framdraget. Men hur ska plinten byglas?

Bifogar bilder på plinten och kopplingsschemat:

Mvh Jimmy
 
  • KS2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • KS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har 2x16 A så ska du enligt schemat bygla 2-3 och 4-5. Koppla sedan in ena fasen på 1, den andra på 2-3 och nollan på 4-5. Lycka till!
 
Precis vad jag trodde, Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.