Jag har ett litet dilemma. 2 elektriker och 2 olika svar. Och ett livsfarlig utfört inkoppling ...:thumbdown:


Nu ställer ja frågan här.


Jag har en mindre trädgårdspool som jag behöver el till. Saken är att det inte finns el i närheten.
Vi vill kunna ansluta filterpump och poolvärmepump ENDAST sommartid. Just nu körs allt med lite grövre skarvkabel. Som jag har förstod, har den ena elkillen troligen dummat sig lite.
Iaf.

Det det ca 25 m till en anslutningspunkt där vi kan nyttja en egen säkring. Sandpumpen och poolvärmepump behöver tillsammans 6A.

Jag vill ha ett dubbel uttag i närheten av poolen ca 30cm ovan mark. Som jag uppfattade föreskrifterna, ska denna placeras minst 1.5 m från poolkanten. RÄTT?

Poolvärmepumpen vill jag ta in vintertid. Således måste den utrustas med något slags uttag
som fastställer rätt polaritet vid anslutning. Vad finns det? Idag skruvade en elektriker vanlig stickkontakt. Och sa det spelar ingen roll. (Jag har varit bortrest under tiden. Bara min fru tagit emot honom).


Sladden vill jag skippa och använda N1XV-U. Som jag fattat kan jag dra den lös under trädäcket och sen färlägga snyggt på fasaden fram till uttagsdosan. De 30 cm den ska upp från marken tänker jag skydda med kabelskydd. Allpolig brytare på fasaden.

Sträckan mellan trädäckets ända och stolpen gräva ner en 20-30 cm.

Ersätta den vanliga (korkat!) stickkontakten med utomhus stickkontakt och byta den korta poolvärmepumps kabel (ca 1m!) med en 3 m. Ja. Jag vet. Ingen garanti kvar blir det...

https://www.elonline.se/product/n1xv-jordkabel-meter

Vad säger ni?
 
Atom skrev:
Poolvärmepumpen vill jag ta in vintertid. Således måste den utrustas med något slags uttag
som fastställer rätt polaritet vid anslutning. Vad finns det? Idag skruvade en elektriker vanlig stickkontakt. Och sa det spelar ingen roll. (Jag har varit bortrest under tiden. Bara min fru tagit emot honom).
Jag förstår inte varför den måste ha rätt polaritet, men om den måste det så finns det ju exv. 1-poliga 16A CEE uttag (blå) som respekterar "höger-vänster"

185123-44-159101cee216-6stickpropp16a.png

(exv från: https://www.elbutik.se/PICTURE/185123-44-159101cee216-6stickpropp16a.png)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Varför ska du ha en allpolig brytare? Din stickpropp fungerar på samma sätt, om inte bättre.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det där med livsfarlig koppling och klantig elkille, och den där korkade stickkontakten - är det något du vill att vi ska ta ställning till, eller vad vill du säga som är relevant här?? Upplys oss i så fall om detaljerna.

Måttet 1.5 meter är bredden på område 2 enligt nuvarande regler. Vilka föreskrifter tittade du i? Kan inte se att detta har ändrats på senare tid. Uttag ska placeras minst 2 meter från poolkanten för att hamna i område 2, helst 3.5 meter så att det hamnar helt utanför bassängreglerna. Det ska naturligtvis också skyddas av en JFB, som för alla uttag.

Den låga höjden på uttaget kräver petskydd. Tror inte det finns schukouttag att köpa utan petskydd idag, men det kan finnas om du mot förmodan behöver ett polariserat uttag. Vad har du för pump som kräver det?

En belastning på endast 6 A för både pumpar och värme är lågt så det ställer inga besvärliga krav på ledningsdimensioneringen. Några grova kablar ska inte behövas, såvida du inte bor långt ut i skogen med ett svagt nät? Så vilken area på N1XV hade du tänkt dig? Det kan räcka med 1.5 mm².

En N1XV får ligga lös på marken med skydd av ett trädäck, men tänk på gnagare och katter. Helst bör den antingen grävas ned, minst 35 cm där det finns risk att någon sätter i en spade, eller fästas på husväggen.

Någon allpolig brytare ser jag inget behov av, om du inte vill ha en lättillgänglig brytare av funktionella skäl? Det låter nästan som om pumpen är avsedd för fast anslutning, men du använder ju redan en anslutningskabel idag!? Det går ju naturligtvis inte att svara på eftersom du inte länkar till pumpen i fråga.
 
Vad var det för korkat med stickproppen????
 
De flesta VP'n till pool jag sett levereras bara med lös kabel, ingen stickpropp. Det är väl helt OK att ansluta med skarvkabel om du lägger på en stickpropp. Helt vanlig 230V stickpropp duger men måste ju då skyddas mot vatten om den ska ligga "löst" någon längre tid... Polaritet behöver du inte bry dig om eftersom det är växelström (polariteten byts 50 gånger per sekund ändå). :)

Se till att du har jordfelsbrytare!
 
elmont skrev:
Vad var det för korkat med stickproppen????
Att det var stickpropp för INOMHUSBRUK!
 
Det finns ju tätningsboxar för skarvkontakter...
 
1.5 m var något jag hade memorerat för länge sen. Brytaren vill jag ha just pga gnagare. Det blir en bit från huset... JFB finns redan. 2 styck.
Nu har jag fått tipset att placera poolvärmepumpen, filtret och resten på en vagn med 2 hjul. Allt ska in inomhus vintertid.
Tack för att ni lyssnade.

Edit. 3x 1.5 räcker. Trafot ligger ganska nära.
 
Varsågod...jag trodde du ville ha frågor besvarade och inte bara någon som lyssnade.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Du har faktiskt hjälpt! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.