Hej,
Jag har en snabb fråga som jag hoppas kunna få svar på här eftersom det gett mig huvudbry. Jag skulle nyligen koppla in ett nytt ojordat uttag i huset vi nyligen köpt eftersom det gamla kändes gammalt och trist, men efter att jag kopplat in det nya uttaget får jag ingen ström i uttaget.

Det kommer in två faser och två nollor i uttaget och eftersom det finns dubbla plintar har jag kopplat in dem bredvid varandra i uttaget. Har jag gjort något fel vid installationen eller ligger felet någon annanstans?

jag gissar på att det ena paret trådar är sammankopplat med resten av uttagen på ovanvåningen medan det andra paret går vidare till ett uttag som sitter på andra sidan av samma vägg. Inget av uttagen fungerar efter att jag kopplat in det nya uttaget, men allt annat funkar fortfarande fint på samma säkring.

All hjälp mottages tacksamt, blir tokig av att jag inte får det att fungera.

Hand som håller en elektrisk dosa med kablar och anslutningar, klart för väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
L = fas
N = nolla
X = blindplintar, skarvplintar, dessa har ingen kontakt med något.

Edit: Glöm följande rad,
Du lär ha kopplat in trådarna på X-plintarna.

Uttaget har troligen fabrikationsfel, ”övre delen” är troligen vänd/felmärkt.
Prova och mät mellan X-plint och uttagshål.
Har själv varit med att ”övre delen” av uttaget är felvänd.
 
Redigerat:
Demmpas förslag låter rimligt, men väldigt osannolikt.

Hur är trådarna avisolerade? Du har inte möjligen fått in isolerad tråd i kopplingsklämman?
 
Redigerat:
Mät om du har ström fram till uttaget
 
Nej, mät om du har spänning fram.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Min första tank var precis som någon annan skrev, kolla isoleringen på kablarna. Ibland är det lätt hänt att man får isolering mellan kontaktytorna och därmed ingen kontakt. Är det gamla kablar som suttit länge och man har tillräckligt med längd på kablarna tycker jag att det är värt att klippa av och skala om dem. Då får man ny koppar och bättre kontaktytor istället för gammal ärgad koppar med dålig/ingen kontakt. Gammal ärgad koppar med dålig kontakt kan skapa stark ström = hög värme, det vill man inte ha!
 
En "hemmafixare" bör/ska ha tillgång till ett mätinstrument. Med ett sådant hade detta problem varit löst på ett ögonblick. Nu blir det en massa gissningar och spekulationer på distans.
 
  • Gilla
Deeeee och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.