Hej!

Ska installera en ny spishäll men blev lite tveksam när jag såg att det är en femte ingång på den jämfört med fyra på den gamla, så här jag kopplat:

Gamla:

Elanslutningar till en spishäll med märkta ingångar och inkopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya:
Anslutning av kablar till en spishälls terminalblock med numrerade ingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det måste ju finnas någon inkopplingsanvisning.
 
H hempularen skrev:
Det måste ju finnas någon inkopplingsanvisning.
Du menar denna?
 
  • Eluttagsdiagram med beteckningar för anslutningar, 220-240V och 220-210V, för 1-fas och 3-fas system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar du en liknande på din gamla, så skall vi nog kunna komma fram till vad som är rätt.
 
Men att döma av bilden så har du troligen kopplat fel. Man kan göra en intelligent gissning om vad som är vad på den första bilden, men det bör kontrolleras mot kopplingsschemat för den hällen.
 
Är det en häll med mer än 4 plattor? På bilden framgår att den kan kopplas till en, två eller tre faser och nolla. Antingen kopplar du enligt mittenalternativet eller så fixar du en kabel med 5 ledare så att du kan ansluta den till tre faser.
 
Ok, så här ser det gamla schemat ut:
 
  • Äldre elschema på ett papper som visar kopplingsdiagram för 1-fas och 2-fas 220-240V installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du ska koppla enligt samma alternativ på nya, dvs 2N~. Den koppling som du visar i första posten är fel.

Möjligen kan du koppla den enligt 3N~ också och få ut mer effekt, men det kräver ny kabel.
 
Ok och då ska svart, brun, blå samt jord sitta på vilka stift?
 
Det sitter en extra bygel på bilden upp till höger i höljet.
Sätt den mellan [1]--[2] behåll en kabel kvittar vilken, flytta den andra kabeln till [3].
Det ger det mittersta alternativet. 2N~

Men har du ett Perilex uttag som är fullkopplad med 3 Fas är det en bättre lösning att byta till en 5-ledare kabel och nyttiga alla faser.
 
Hmm montören på butiken drar kabeln efter jag frågat, kändes tryggast så haha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.