Se bifogad bild över inkoppling av 230 V enfasmotor. Blir lite konfunderad över benämningen L1 och L2, ungefär som att det vore två faser? Men enligt leverantören så är det en enfasmotor. Kollade lite på youtube och det såg ut som att en person som lagt ut video över installationen hade kopplat in fasledaren till L2 (som även har symbolen för säkring) och neutralledare till L1. Kommentarer?
 
  • Elektrisk schematisk bild visar 230 V enfasmotorkoppling med etiketter L1 och L2 och RG1 DL-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade då inte lagt in två faser. Beskrivningen säger helt klart 230 V och då är det en fas samt en neutralledare som gäller.
 
Nej precis, frågan var mer om det spelar någon roll om neutralledaren kopplas in på L1 eller L2?
 
Funktionsmässigt har det ingen betydelse.
 
Var kommer den ifrån då? Värt att poängtera är ju att det finns ju tvåfas 230volts nät utomlands. Det är ju inte säkert att den man frågar begriper att vi har ett annat system.
 
Enligt en framgooglad manual så är det en italiensk konstruktion.
 
tommib
Jag skulle utan att ha sett något annat om denna konstruktion säga att du ska lägga in fas på säkringssymbolen (rektangeln med streck igenom) och nollan på L1. Detta kan vara helt fel eftersom jag inte vet något annat om grinden men förefaller troligt med tillgänglig information.
 
Vid 230V spelar det väldigt sällan någon roll hur du gör. Den får säkert anslutas med stickpropp och då är det slumpen som avgör hur det blir. Jag hade lagt fas på L1 men det ska som sagt inte spela någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.