Jag planerar inköp av markiser med radiomotorer och funderar på om jag ska dra elen själv. Eftersom markiserna styrs trådlöst så har jag förstått att dom bara behöver jord, fas och nolla och jag borde klara av detta på egen hand.
Jag har tänkt att dra ekk light 1,5 från ett utanpåliggande uttag på fasaden och parallellkoppla fyra markiser så här:
markis.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sätter nog dit en tvåpolig brytare också som stänger av alla markiserna.

Verkar jag tänka galet och ska jag ringa elektriker eller är detta något man ka ta sig an med grundläggande kunskaper? Jag vet att detta är behörighetskrävande.
 
Vid en avsevärd utökning av en gruppledning, speciellt på längden i detta fall, behöver man göra en ledningsdimensionering, i detta fall främst se till att skydden löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning i markisen längst bort. Har du nödvändiga data för detta fall att räkna på?

För övrigt är du rätt ute. En säkerhetsbrytare är bra för frånskiljning.
 
Markisen längst bort får 10-13 meter ekk. Behöver man räkna på utlösningsvillkor på det avståndet?
 
Vad är det för förutsättningar? Finns det jordfelsbrytare ? Vilken säkring diazed, automatsäkring kar B , automatsäkring kar C? Säkringsstorlek? Landsbygd eller stad? Kabellängd i gruppen innan den nya installationen. Det är några saker att ta hänsyn till innan man kan säga om det behöver räknas eller ej.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Gruppen är på en 10A C-dvärg och det finns jordfelsbrytare. Längden i gruppen vet jag inte men det borde jag kunna vaska fram. Förimpedansen känner jag inte heller till men vi pratar stadsmiljö.
 
Om så ledningen bara är en halvmeter så ska den kontrolleras. 13 meter extra i en normal villa i tätort där gruppledningarna håller sig på 10-20 meter bör dock inte vara något problem. En JFB hjälper dessutom till. Så sannolikheten att det inte skulle fungera är mycket låg.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Noterbart är att överväga att ta en EKLK eller EQLQ 3G1,5 om du skall fortsätta med utanpåliggande installation.
EKK/EQQ är väldigt mjuka och böjliga, så det är svårt att få snyggt på både raksträcka och i svängar.
Och du får ju då även med en biledare/skärm när det nu är utomhus, hjälper lite om gnagare är framme.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
EKLK skapar en " kuloinstallation" utomhus. Det blir jättesńyggt om man är noggrann.
 
Ja jag har förstått att det är enklare att få en snygg klamring med eklk, men då är frågan vad jag gör av biledaren? Verkar finnas rätt mycket åsikter om det...
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
Varför kopplingsdosa vid 1, 4 och i mitten? Det räcker med 2.
 
Dosorna är nog bra för övergång till anslutningssladd för markiserna, ser bra ut som du ritat utan parallella utanpåliggande kablar kanske lite mer estetiskt så i vissa fall. Biledarna kan du koppla hop med varandra och sen till PE i tex matande ände, då är det i linje med många av resonemangen kring detta. En brytare gemensam där du tar ut matningen är inte heller fel det tar också bort många diskussioner kring det temat.
 
GK100 skrev:
Dosorna är nog bra för övergång till anslutningssladd för markiserna, ser bra ut som du ritat utan parallella utanpåliggande kablar kanske lite mer estetiskt så i vissa fall. Biledarna kan du koppla hop med varandra och sen till PE i tex matande ände, då är det i linje med många av resonemangen kring detta. En brytare gemensam där du tar ut matningen är inte heller fel det tar också bort många diskussioner kring det temat.
Och programmeringen av vissa markismotorer kräver dessutom att man bryter strömmen och slår på den igen med vissa intervall, och då är en lättåtkomlig brytare värd sin vikt i guld.
 
Tack för alla synpunkter! Det här är ju oftast ett fantastiskt hjälpsamt forum! Eventuellt får en elektriker göra jobbet ändå, men det är ändå värdefullt att på feedback på sina tankar.

Antalet dosor är precis som GK100 säger mest av estetiska skäl. Dels slipper jag dra en dubbel kabel från uttaget och sen tänker jag mig att det blir smidigare att ansluta markiserna i en dosa direkt ovanför markisen.
 
Viktigt att tänka på är att använda dragavlastning i kopplingsdosorna!

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Viktigt att tänka på är att använda dragavlastning i kopplingsdosorna!

//Patrik
Japp, jag tänkte sätta U56-dosor med dragavlastning till anslutningarna.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.