C
Hej

Jag har köpt en sådan här dimmer för att byta ut en gammal som var till för glödlampor som inte finns att köpa längre
https://www.bauhaus.se/dimmer-tem-vridbar-trapp-for-led-halogen-vit.html#full-description

Mitt hus är från 1968 och när jag kopplar loss den gamla dimmern finns där två svarta identiska kablar (!). Den ursprungliga dimmern är gammal, det går inte att härleda några anslutningsbeteckningar där kablarna går in.

Jag undrar om någon vet för denna typ av dimmer om jag måste härleda vilken kabel som är tändtråd och vilken som är fas och isåfall hur jag gör det? Eller räcker det med att det fungerar vid prov för att veta att jag kopplat rätt (eventuellt med risk för trasig dimmer)?

Sen vidare så är det RK kabel 2,5 mm2 och snabbanslutning på dimmern. Det var rätt små hål i snabbanlutningarna och efter att ha läst lite på forumet så har jag förstått att RK inte får/bör anslutas till snabbanslutning. Skarvar man då dessa med Ubåt eller liknande ihop dessa med FK kabel som ansluts i snabbanslutningarna? Det blir trångt i min gamla dosa men jag får kolla efter små kopplingar i såfall. Hur gör man annars?
En rent teoretisk fråga: Säg att man klipper av några kardeler på RK kabeln, precis så att den går in i snabbkopplingen. Lampan som dimmern går på är 13 w LED jag får strömförbrukningen från den till ca 0,06 A- Finns det några risker med det, om det är mera effektuttag på samma säkring?

Tacksam för svar mvh

Skiss som visar en elinstallation med en dimmer kopplad till en lampa, markerad med L för fas och N för neutral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde rimligtvis ha något instrument för att kontrollera att det är spänningslöst innan du börjar rota. Och med samma instrument kan du avgöra vad som är fas och tändtråd :)
 
Funktionsmässigt har det ingen betydelse hur trådarna hamnar i din dimmer.
Du bör försöka få in alla kardeler i plinten. Att "fibbla" med att klippa av några kardeler är inte optimalt. Plintarna brukar kunna ta upp till 2,5 mm2.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
C
Jo givetvis en multimeter men efter att ha skruvat ur säkringen är det ju spänningslöst mellan de två kablarna. Hur tar jag reda på vilken som är vilken?
 
C Calle666 skrev:
Jo givetvis en multimeter men efter att ha skruvat ur säkringen är det ju spänningslöst mellan de två kablarna. Hur tar jag reda på vilken som är vilken?
Nu verkar det ju inte spela någon roll vilken som är vilken i detta fallet men själv hade jag kollat med faspenna eller mätt mot jord efter att ha skruvat loss dimmern. Kan tilläga att jag inte är elektriker.
 
  • Gilla
Calle666
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
Funktionsmässigt har det ingen betydelse hur trådarna hamnar i din dimmer.
Du bör försöka få in alla kardeler i plinten. Att "fibbla" med att klippa av några kardeler är inte optimalt. Plintarna brukar kunna ta upp till 2,5 mm2.
Tack för ditt svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.