Har precis köpt en ny lampa men blev lite osäker på hur den ska kopplas in då kablarna på lampan respektive uttaget inte har samma färg.

Tänker så här:

blå ---> blå

gröngul ---> gröngul

vit --- > brun???

Kommer det fungera eller går allt käpprätt åt skogen? :p


IMG_5524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska vara rätt. Den vita är tändtråd.
 
  • Gilla
bomberjolio
  • Laddar…
huggan skrev:
Det ska vara rätt. Den vita är tändtråd.
Det var så jag tänkte också, testade att koppla in den i andra uttag som vi har här hemma där kablarna är vit,blå, gröngula och det fungerar utmärkt.
 
Nu är risken liten att något skulle kunna gå fel här, men rent allmänt kan man aldrig lita på att färgen på ledarna har en viss betydelse. Om anläggningen är okänd kan man endast använda färgen som ett antagande. Man behöver alltså kontrollera i andra änden av kabeln och bekräfta att färgen har den funktions som man tror.

Detta fall är helt okänt, så det skulle kunna vara ett fall där Händige Harry dragit fram två tändtrådar och nolla. Det innebär att lampan blir strömförande om den grön&gula ansluts.

Om man ser anläggningen framför sig kan man ganska snabbt bedöma risken för fula lösningar, eller om man faktiskt kan lita på färgerna.

Mao, man "testar" aldrig någonting "på chans". Man tar reda på hur det ligger till och kopplar in korrekt. Man får aldrig spänningssätta en anläggning som inte är kontrollerad!
 
Nej har förstått att det kan vara vanskligt att lita på färgen, vill ju inte riskera att det blir alldeles tokigt...

Hur gör man en bedömning av en anläggning i så fall? Förstår att det kräver en fackmannamässig kompetens för att göra det, men vad har man att gå på?

Har begärt offert från ett ental firmor för att göra detta jobb år mig, dock tar de något så vansinnigt mycket betalt för det lilla arbete som jag kan tänka mig att det krävs. Vet inte vad som skulle vara rimligt egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.