Hej

Min svärfar (som är elektriker dock pensionerad) har varit här och kopplat in en jordfelsbrytare till vår nya ångbastu. Efter installationen kollade jag lite och jag tycker inte detta ser rätt ut. Se bilden! Kommentera gärna hur det ska vara anslutet och skriv inte bara att jag ska anlita en riktig elektriker.
 
  • IMGP5055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nolla och fas är förväxlade. Det fungerar ju ändå, men för ordningens skull ska L vara L hela vägen och likaså N.
 
ok, jag trodde att JFB skulle vara kopplad innan säkringen.
 
Det behöver den inte vara om det är en vanlig 2 polig som bara skall övervaka en grupp.
 
Från ångbastuns ångaggregat går det en gul/grön ledare märkt med en jordsymbol, den är ca 1m lång och i änden sitter det en skruvögla. Det står inget i instruktionsboken om vart denna ska anslutas. Ska den gå till jordskenan i proppskåpet?
 
Det är förmodligen anslutning av kompletterande skyddsutjämning. Är badrummet nyligen totalrenoverat eller nygjort ska den anslutas till lämplig jordpunkt i systemet t.ex. i centralen då de senaste reglerna påbjuder att skyddsutjämning skall göras mellan utsatta delar och berörbara främmande ledande delar i badrum.
 
Kompletterande skyddsutjämning med separat ledning behövs såvitt jag vet inte om den utsatta delen redan är skyddsjordad.

Troligare då att tampen skall användas för att utjämna någon närliggande utsatt del, typ kranar i väggen eller liknande.
 
EU-anpassad ångbastu. skippa inkoppling av den separata jordledaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.