Hej,

Jag har läst många trådar ikväll. Det finns säkert någon som svarar på det jag undrar, men jag har inte lyckats hitta den så jag skapar en egen.

Jag ska koppla in en ny induktionshäll och förutsättningen är att det finns ett fullkopplat Perilex-uttag 3x16A endast avsett för hällen (ugnen har separat grupp). Detta uttag vill jag fortsätta använda. Spisen kommer med anslutningskabel inkopplad på hällsidan, men utan stickpropp i andra änden. I övrigt gäller:

Kopplingsschema:

Jag tänkte göra enligt mittersta schemat - två faser, nolla och skyddsjord. Alla tre varianterna beskriver egentligen bara hur man ska koppla i "stickproppsänden" - betyder det att man enligt anvisningen ska låta kopplingen i hällen vara oförändrad oavsett vilket alternativ som väljs?

Såhär ser det ut i hällens terminal:


Så som jag tolkar anvisningen så ska jag med en Perilex-stickpropp koppla in L1, L2 och Jord till stickproppens motsvarande plintar men ansluta både N1 och N2 (blå och grå kabel) till stickproppens N-plint. Egentligen samma resultat som om man byglade N1 och N2 i hällens terminal.

Mina frågor är:
- Är min tolkning av anvisningen korrekt?
- Inget konstigt med att matningens enda nolla går till både N1 och N2 i hällen?
- Är det tillåtet att lämna en av fas-plintarna i en Perilex-stickpropp tom? Uttag ska ju vara fullkopplade, men jag tycker mig inte ha sett något motsvarande krav på stickproppen.
 
  • Tre olika kopplingsscheman för en induktionshäll med märkningar för färgkodning av kablar och plintar för elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningskabel kopplad till en induktionshälls terminal med etiketterade plintar för L1, L2, N1, N2 och Jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
scareman scareman skrev:
NU hittade jag fram till den här tråden: [länk]

…som handlar om samma scenario. Förstår nu att det finns lite olika filosofier kring det här med att koppla två ledare till en plint i kontakten. Jag får snart hem stickproppen och då blir det intressant att se om både blå och grå ryms i N-plinten.
Men hur ser andra änden ut?
Är det som i din länkade tråd torde inget problem finnas.
 
E El-Löken66 skrev:
Men hur ser andra änden ut?
Är det som i din länkade tråd torde inget problem finnas.
Den ser ut såhär:
Elektrisk kabel med frilagda koppartrådar och isolering, märkt med bokstaven 'N'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har den inte här nu så kan inte erbjuda en bättre närbild men jag tycker det ser lovande ut.
 
scareman scareman skrev:
Mina frågor är:
- Är min tolkning av anvisningen korrekt?
- Inget konstigt med att matningens enda nolla går till både N1 och N2 i hällen?
- Är det tillåtet att lämna en av fas-plintarna i en Perilex-stickpropp tom?
Ja, Jo, Ja.

Men du ska som sagt inte följa anvisningen (som för övrigt sätter nytt rekord i att vara otydlig) utan koppla sladden till stickproppens alla fem stift och därmed bara nyttja en (1) N-ledaren i sladden. Chansen att göra en bygling på ett bra sätt är större i kopplingsutrymmet på hällen än i stickproppen. Där får du alltså flytta den ena nollan (grå) till denna tomma L3-plinten, eller bara sätta en toppklämma på den och låt den ligga löst. Därefter bygla N1-N2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.