Hej

Jag har en fråga om el som jag inte hittat på forumet.

Det är 5x2,5 framdraget. Häll behöver 2x16 och ugn 1x16.

Hällen från Siemens har 2xfas, 2xnolla och 2xjord.

Ska jag ta bort klämman mellan L1 och L2 och koppla in de på var sin fas?

Till ugn och häll skulle jag sedan helst vilja ha var sitt perilexuttag. Är det OK att från dosa dra det och märka vad som finns i varje? Tex kommer ugnen endast ha 1x16. Vanligt uttag med 16A till ugn känns mer osäkert, tycker jag. :)

Elektrikern kopplar sedan in detta i skåpet och ser över dragningen, men jag vill kunna göra så mycket som möjlig färdigt nu och montera skåp och annat. Tar alltid tid innan han kommer. Därför hoppas jag på lite råd från er insatta.

Tack på förhand
 
Om vi börjar med hällen. Tydligen är de 2 inkommand faserna byglade någonstans, vilket indikerar att det (kanske) är avsett för 1 fas 230V just nu. Huruvida du kan ta bort en bygel och få 2 separata faser kräver studier i installationsbeskrikvningen.

Ex. så säljer Elgiganten en hel del spisar och hällar som är avsedda för Norge där man har en annan fasspänning än i Sverige. Dessa hällar är ofta inte rakt av möjligt att koppla in i det svenska elnätet. men det finns säkert fler varianter på "felaktiga" spisar som söljs i Sverige.

Om du sätter Perilex uttag så skall uttaget vara fullkopplat. Sedan får man koppla i kontakten från häll/ugn så att rätt faser belastas.
 
Tack

Jag ska kolla mer i installationsbeskrivningen ang. alternativen.

Ok, perilexuttagen måste alltså vara inkopplade på alla faser, det var synd. :)

Elektrikern sa att jag kunde införskaffa kablar som hade 3x2,5 till ugnen. Då menade han nog att jag skulle koppla det till vanligt uttag för 16A. Får väl ringa han annars.

Ett annat alternativ är fast installation av häll och ugn. Är det OK? Förutom att det just blir en fast installation som senare måste skötas av elektriker.
 
Det är ju så man gör normalt kökshällen monteras fast i dosa medan man sätter upp 1 vägs uttag för ugnen vägguttagen är godkända för 16 A skall du köpa nåt billgt vägguttag så kolla upp så det är godkänt för just 16 A
 
mullbi skrev:
Hej

Jag har en fråga om el som jag inte hittat på forumet.
Det var konstigt, för detta måste nog vara det mest upptagna ämnet på forumet. Brukar alltid vara en aktuell tråd om detta. :p

//Patrik
 
Hej hemmapularen och alla andra

Här är bilden på installationsanvisningen för elen. Texten skriver att jorden ska kopplas först. 7200W.

Tack på förhand
 
  • siemens-häll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sitter det för kontakter på anslutningsladden till häll o ugn? Det låter som om hällen borde ha ett perilex medan ugnen borde ett vanligt uttag. Men visst kan du montera perilex på båda.
Båda perilexuttagen ska då vara fullkopplade.
Du får koppla i häll och ugn så att hällen använder två faser och ugnen den tredje.
I hällen, koppla enligt den mellersta anvisningen.
 
Tack så mycket för svaren

Det sitter inga kontakter på varken ugn eller häll från fabriken. Dock följde det med en vanlig stickkontakt till ugnen för eftermontage i vissa länder. Sverige bla.

Nu kan jag jobba vidare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.