Hej,

Systemet som sitter i nybygge består av; vedeldad kökspanna, ackumulatortank 1500l, shuntning i två steg till fläktvatten samt golvvärme.
Jag var inställd på att ha ett tryckexpansionskärl men efter en del efterforskningar har jag nu tänkt mig ett öppet kärl. Dessutom har jag erfarenhet av läckande SYR-ventiler och det vill jag gärna slippa i framtiden.

På andra våningen finns plats för ett kärl som hamnar knappt 2 meter över högsta punkt i fläktvattenkretsen, golvvärmekretsens högsta punkt är något lägre. Denna placering är nästan rakt ovanför panna men några meter från ackumulatortank. Jag räknar med att 100 l räcker.

Jag har sökt runt och läst på om olika inkopplingsalternativ och någonstans såg jag en "kall koppling", men hittar inte den sidan igen. Vad är för respektive nackdelar med denna typ av inkoppling?

Tag gärna emot sidhänvisningar och idéer.

Mvh Jörgen
 
Fördelen är ju att du slipper värmeförluster (om man räknar värme som är där den inte ska vara, förlluster).
nackdelen är ju om du vill ha automatisk avluftnig(vilket är att föredra vid vedeldning) men det går ju att lösa med ett separat rör som ansluts ovanför exp. Kärlet.

fördelen med öppet är ju att du inte behöver lika stort som vid slutet också.
 
Det viktiga är att du gör rätt från början.
Ett öppet expansionskärl anslutet till panntoppen kan också fungera som säkerhetsventil om det inte sitter för högt. Har du tänkt montera säkerhetsventil vid panntoppen kan expansionskärlet anslutas till annat ställe på pannan under förutsättning att det inte finns någon ventil eller shuntventil emellan.
Syrventil bör du ha och om du köper en ny i stället för att leta efter begagnat får du inga problem med läckage.
Säkerhetsventiler och syrventiler är till för din egen säkerhet. Inte stoppar du väl en spik i elsäkringen och kör vidare om säkringen går sönder?
 
Efterlyser ett principschema eller liknande för kall koppling av öppet expansionskärl. Kommer inte ha någon Syrventil eftersom jag inte gillar det. Säkerheten uppfylls genom termostatstrypning av tilluft på pannan samt Ups-matning till laddomat, cirkulationspumpar och styrningar.
 
Ett tips är att dra upp ett ångrör paralellt med expledningen, så har du ändå en avluftning och en fungerande ångevakuering.. Dvs koppla ångtedningen till panntop och anslut avluftningsrör från tank sedan avsluta den uppe på taket.

Då slipper du Överhettningsventiler och sånt tjafs.. Fast en övertrycksventil på 1.5bar är ju inte dummt att ha som en extra säkerhet nära pannan.
 
  • Gilla
Jörgen H
  • Laddar…
Ingen som kan länka till en principskiss över kall koppling?

//Jörgen
 
Så om någon slänger in ett nytt vedinlägg i pannan när vattnet redan är 90 grader och sedan går därifrån så sköter termostatstrypning av tilluft på pannan samt Ups-matning till laddomat, cirkulationspumpar och styrning om att pannan inte kokar?

Fantasier.
 
johanpelle skrev:
Så om någon slänger in ett nytt vedinlägg i pannan när vattnet redan är 90 grader och sedan går därifrån så sköter termostatstrypning av tilluft på pannan samt Ups-matning till laddomat, cirkulationspumpar och styrning om att pannan inte kokar?

Fantasier.

Av erfarenhet från tidigare panninstallationer vet jag att det stora problemet är när strömmen faller bort, såvida man inte har en modern panna med elektriska NC spjäll. Pannan går i kok när laddomaten inte längre går. Om man då som jag, har egen brunn med egen pump utan reservkraft så sjunker snabbt trycket när SYR-ventilen släpper på kallvatten, det räcker inte länge. Man har i det läget ingen större nytta av SYR-ventilen. Genom att låta spjället strypa tilluften vid ca 95 grader ska inte systemet kunna gå i kok. När man dessutom har 1500 liter ackumulatorvolym till en panna på ca 15 kW är risken för kokning mindre. Lägg till UPS-matningen till laddomaten så ser jag ingen risk med att skippa SYR-ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.