Hej
Ska koppla in vår diskmaskin i vårt nyinflyttade hus.
Men slangen vi har är för liten och verkar inte passa det stora röret där den gamla maskinen är inkopplad just nu (i den redan inkopplade maskinen står det att det är ett 3/4 rör).
Jag bifogar bilder.
Vad behöver jag leta efter i butik för att jag ska kunna koppla på maskinen på röret?

Dessutom sitter det just nu en ventil som verkar dålig och trasig och knappt stänger av vattnet (behöver stänga av huvudkranen i källaren för att det ska sluta rinna). Finns någon bra produkt att koppla in för att byta ut nuvarande koppling till en bättre avstängningskran?

Tack till ni som kan och orkar hjälpa mig.
 
  • Vattenanslutning med en ventil och slang för diskmaskin vid ett PVC avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en vattenanslutning med 3/4-tums rör och en gammal avstängningsventil för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinslang med en för liten koppling för att ansluta till ett 3/4 tums rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit plastdel med synlig gängning markerad med röd cirkel, trolig fråga om av- eller påskruvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går den här delen att skruva loss? Ser ut att vara en större gänga innanför
 
Om du tar bort 1/2 tum till 3/4 tums bussningen på nya maskinen så passar det väl.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Visste inte att den gick att skruva bort. Det mesta sitter ju som berget men om jag vet att det går så vågar man ju ta i och pröva.
Innan är man mest rädd att förstöra saker.
 
Magrand Magrand skrev:
Den här ersätter bef. ventil om den är dn15, 15 finns ingjutet i ventilhuset på ena sidan och även på baksidan av backventilen, kopparböjen är då 15 eller 16 mm)

[länk]

passar mot bef. lödkopplingar och har konisk tätning.
Den ser perfekt ut vad gäller utbyte av ventilen. Kan man byta sånt själv eller ska man ta in en rörmockare?

Har någon mer en ide angående hur man kopplar in en mindre slang till en 3/4 tums. Jag har försökt att skruva på det som sitter på diskmaskinen men allt sitter stenhårt så verkar inte gå att skruva på något. Vilket betyder att jag måste köpa något som man kan skruva på så att slangen kan fästas på röret med.
 
Krilleman
Får du loss muttrarna på befintlig ventil så byter du lätt själv! Självklart måste vattnet stängas av på inkommande.

Din gråa bussning i plast kan väl omöjligen sitta så hårt så den ej lossar?! :thinking:
Vad har du för verktyg du använt för att lossa den?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Får du loss muttrarna på befintlig ventil så byter du lätt själv! Självklart måste vattnet stängas av på inkommande.

Din gråa bussning i plast kan väl omöjligen sitta så hårt så den ej lossar?! :thinking:
Vad har du för verktyg du använt för att lossa den?
Tack för alla svar. Ni hade rätt att det var den grå bussningen som skulle lossas. Med verktygshjälp och tålamod så fick jag loss den. Nu när jag visste att jag skulle göra det utan att ha sönder något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.