När jag öppnade kåpan över cirkulationspumpen igår så är jord och nolla hopkopplade. Det kommer bara två trådar från brytaren till pumpen. Är detta något vanligt sätt från -63, när kopplingen gjordes, eller har någon varit kreativ i sitt kopplande?

Innan pumpen sitter ett motorskydd, också från 60-talet, med brytförmåga för tre faser. En kabel är byglad förbi motorskyddet och det är den som är ansluten till nolla/jord i pumpen. Troligen är detta en jordkabel efter som den har samma färg som alla andra jordkablar dvs röd. Tyvärr var mätinstrumentet dött så jag kunde inte kolla så noga.

Nu till den egentliga frågan. Ska jag bara blunda och skruva tillbaka alltihopa eftersom det har funkat i ca 40 år eller är detta något som borde korrigeras?

MVH
/Leif
 
Du har troligen ingen JFB, montera en sådan och du måste åtgärda den kreativa kopplingen.

Vad som har hänt är väl att det suttit en trefaspump men den är utbytt mot en enfas och som alla vet så är skyddsjord och nollan ihopkopplade i elcentralen så rent elektriskt så går det att nyttja den röda som nolla MEN DET ÄR INTE TILLÅTET, typ.

Prototypen
 
Det kan vara så okså , prototypen, att nån bara har mekat dit ett trepoligt motorskydd för att dom inte har haft nått annat tillhanda.
Skulle nog inte rekomendera dig att koppla tillbaka med "kreativ" koppling ...
Hur många trådar kommer det ner till motorskyddet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.