Hej,

Vi köpte en äldre begagnad spis för att ha i fritidshuset. Märkte att ugnen hade stora problem med värmen (kollat att både över och undre element ger värme) och att endast en av fyra plattor ger full värme och blir röd (glaskeramikhäll).

Har läst den fantastiska skriften spisbibeln och en hel del trådar här på forumet men hittar inget som gör mig helt säker på vad jag ska göra härnäst för felsöka.

En tanke jag har är att perilex-kontakten på spiskabeln är felkopplad;

Jag har ett ”fullt” perilexuttag:
En öppen Perilex-kontakt i väggen med anslutna kablar och synligt kopplingsschema, diskuterad för en äldre spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spisen (gammal) verkar gå på 3 faser utan nolla(?):
Typskylt på äldre spis med tekniska data och anslutningsscheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre av en äldre spis med synliga elanslutningar och anslutna faser på ett kopplingsblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spiskontakten verkar vara kopplad med nolla (över vänstra hörnet) samt två faser (plus jord).

Ska jag flytta stiftet i spiskontakten till övre högra hörnet för att möta de tre faserna som är dragna till uttaget på väggen?

Andra/bättre förslag mottages tacksamt. Inser att det helt enkelt kan vara en gammal och trött spis vi har..

Johan
 
Fick tydligen inte med bilden på spiskontakten:
Närbild av en hand som håller en öppen spiskontakt med synliga anslutningar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du två faser och nolla i stället för trefaser blir det naturligt att den är trött.
 
Du skall inte ha någon nolla till den spisen. Men när du säger att "nollan är kopplad till övre vänstra", så gäller det att hålla tungan rätt i mun. Från vilket håll tittar du på kontakten?

OM det är så att en av faserna är dragen till nolla istället, så kan det förklara att spisen verkar trött.
 

Bästa svaret

Tittar du inne i spiskontakten så finns märkning. Som det är nu har du en ledare på N (Neutral/Nolla), det är fel, endast positionerna för faser (L1, L2, L3) skall användas.
 
Tack! Flyttade om stiftet så att spiskontakten stämmer med hur faser är dragna till uttaget på väggen. Nu verkar allt fungera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.