Hej, demonterade mitt gamla aggregat häromdagen, matad med 4G1.5, 3fas och jord. Panelen satt utanför bastun och var matad med 3fas, nolla jord. Men från panelen in till bastun var det 3 fas och jord. Säkrad med 10A, 400V mellan faserna, 230 mellan fas- nolla, fas-jord. Nu när jag ska koppla in nya bastun kräver den 3fas, nolla samt jord. Har rivit gamla panelen och skarvat ihop i en dosa.

Det jag undrar är om jag kan skarva 5G2.5 ihop med 5G1.5 i dosan? Eftersom jag går upp och inte ner i mm2 är det ju ingen fara för brand? För hittar ingen h07rn-f kabel som är 5G1.5, bara 2.5.

http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/29524/QR_FISV.pdf

Scrolla ner till Sidan 11 för kopplingschema.

Kom på nu att det är en slang kabeln går i till bastun och man får ju inte dra gummikabel i slangar, går det bra med vanlig EKK 5G1.5?
Tacksam för svar :)
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Vart ska nollan in? På N eller där uppe på plint 1-2?
 
tommib
Inte en fråga du borde behöva ställa men den ska in på plint 1-2. Det framgår ur kopplingsschemat att sockerbiten är utgående vidarematning till en ev kontaktor. Hjälpkontakt eller matning till kontrollpanelen? Det borde framgå ur manualen. Apropå din tidigare fråga, varför inte FK1,5 x5?
 
  • Gilla
Stepie
  • Laddar…
Läs bruxet, där står vilken kabel som de vill ska användas, och hur den ska kopplas in. Bruxet beskriver två modeller så vi kan inte hjälpa om du inte uppger modell!
 
tommib
Oops, så sant att det finns flera inkopplingsalternativ. Jag förutsatte 3N~ efterson TS hade det framdraget...
 
Det framgår ju tydligt i manualen vilken kabeltyp som skall användas. Du skall ha en kopplingsdosa av lämplig täthetsklass på väggen, Och mellan den och agregatet skall det gå gummikabel H07RN-F. PVC isolerad kabel (som EKK, FK osv) får inte användas. Tänk på dragavlastning i dosan, kanske bäst med en "anslutningsdosa" de har inbyggd dragavlastning.

OM ditt agregat är av typen som skall säkras 10A. Så kan du ha 1,5 kvmm gummikabel. Om du inte hittar det på ngt. byggvaruhus, så finns det på nätbutikerna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib skrev:
Oops, så sant att det finns flera inkopplingsalternativ. Jag förutsatte 3N~ efterson TS hade det framdraget...
Enligt inkopplingsalternativen på bilden finns det bara ett alternativ som skall användas i sverige. Det är 3p+ N + jord 400 v och det kräver 5 ledare. Dom andra alternativen passar i Norge 3p + jord 230 v och ett för enfas 230 v. Det sistnänmda alternativet kräver nog en säkring på 25 - 32 a och är inget lämpligt alternativ i sverige.

Elementspänningen är 230 v , därav kravet på nolla. Rent teoretiskt kan ett sådant element fungera utan nolla om det inte finns elktronikstyrning inblandad eftersom elementen skapar en egen nollpunkt.
 
Redigerat:
Skärskådar man schemat så ser man att det sitter nån liten motor i timern som vill ha 230 med nolla så den behövs.
Gummikabel 5*1,5 är inget konstigt, finns lite härådär.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vill bara inflika att detta är ett jobb som kräver behörighet, om du inte visste det så är du informerad om det nu.
Tänk på att det är bra om du även har en jordfelsbrytare på denna gruppen. Jag ser exempel varje dag på folk som glömmer dessa smådetaljer. ps. har ditt gamla aggregat vart säkrat 3x16A och det nya bara kräver 3x10A glöm då inte att säkra ner i centralen, det kan även vi tycka är "ok" att göra själv om man vet vad man gör, men att säkra upp är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.