aggregat_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har 3 inkommande elrör som kommer ut ur vägg under aggregatet, Tylö Combi Compact.
Rören är för 3fas, signalkabel till manöverpanel, el till lampor i bastun (som styrs från aggregatet)

Men på aggregatet är det bara en vinkelförskruvning nedåt. Sen 2 små förskruvningar som går rakt bakåt. Inte nedåt där mina elrör kommer in i bastu.

Fråga:

1) Hur kopplar jag in mina 3 rör underifrån i aggregatet?

2) Hur sätter man ihop mitt 20mm elrör med förskruvningen på aggregatet (för 3fas). 20röret går inte in i förskruvningen...
 
Anlita en fackman, ( punkt )
 
Absolut. Jag förbereder bara för elektrikern som skall komma. Jag vill att han skall få så bra förberett som möjligt. ☺
Men hur får man in 3 elslang till aggregatet underifrån?
 
Det finns två huvudalternativ, antingen byta förskruvningarna till lämpliga diton som passar rören (sämre alternativ), eller så såga av befintliga rör vid väggen och dra värmetålig kabel (ej tråd) i rören och som då "hänger fritt" från röränden till förskruvningen i aggregatet.

Vad som är lämpligast vet elektrikern som du bör ta in.
 
Njaa. Om du går in med 3 lösa kablar genom förskruvingen så tror jag inte dte blir tätt, den är avsed för en rund kabel.

Att kombinera svagströmskabel med kraft ställer också en hel del krav på kabelval.
 
Stora förskruvingen trodde jag var endast inkommande 3fas. Inte blanda med signalkabel och utgående till lampor. Så hur få in de andra?
 
Den stora är för starkströmmen och dom två andra för styrkabel.
 
Du har ju tre förskruvningar enligt bilden och som du riktigt tänker är den större vinklade till matningen och de mindre till manöver och belysning. Som Demmpa skrev är det bästa alternativet att avsluta rören i liv med väggen en bit under aggregatet och sen dra kabel i dem som böjs upp och in i förskruvningarna. Den stora är vinklad för att underlätta där det inte är så stort avstånd mellan vägg och införingarna de mindre klenare kablarna får plats där.

Om du nu ska ta hjälp gå igenom hur du ska göra tex dosor på vägen för övergång till kabel osv och hur man väljer väg och placering av ledningar pga av krav för skydd mot värme osv. Och ska du jobba på egen hand ställ de frågor du behöver så får du säkert svar som slussar vidare allt eftersom.
 
  • Gilla
Ugglan
  • Laddar…
Tack för svar. Som alltid bra support här på forumet. :)

När jag pratade med min elektriker innan för att förbereda så sa han att elslangarna ska gå rätt in i aggregat. Tror han också sa något om att det inte finns godkända dosor för bastu.

Stämmer det? Eller är det ändå dosa som gäller under aggregatet och övergång till värmetålig kabel för att komma in i förskruvningarna?

Med tunn kabel så kanske man kommer in i förskruvningarna som dock går rakt mot bakvägg. Men det möjligtvis någon cm och trångt för kabeln så det kändes inte som en bra lösning...
 
Dosan för övergång till anslutningskabel får du sätta på utsidan bastun någonstans, och därifrån rör genom väggen.
 
Ajdå. Rören kommer redan in i bastun under aggregatet. Finns det kabel som man får dra i rör?

Trodde man bara fick dra FK i rör?
 
Det går bra med tex någon av de "EKK"-typer som finns. Har du vettig kort dragning är det inga problem. Annars får du fuska dig fram med kabelmantel över FK och in en bit i röret, men det är formellt fel och inget du fått härifrån.
 
Vid en dragning som blir för lång att behålla manteln hela vägen går det ju även att skala den och bara behålla den sista biten s¨blir det vad jag förstått mer rätt än att trä på mantel på FK.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.