Har dragit om elen i hela huset efter att vi flyttade köket från ett rum till ett annat.

Nu har jag en 3-fas matning till ugn och häll. Elektrikern tittade på ugnen och hällen och (om jag förstod honom rätt) så skulle jag koppla in ugnen på fas1, nolla och jord. Hällen skulle kopplas fas 2, nollan på hällen till fas 3 och jord.

Är detta riktigt?
 
Brukar finnas lite olika inkopplingsalternativ på en häll / ugn-kombination, men det vanligaste är väl att de delar på en 5-ledarmatning 16A 2.5mm2 (hällen får 2 faser & ugnen 1 fas). Men exakt inkoppling hur faserna och nolla (och jord givetvis) ska kopplas finns på kopplingsscheman som brukar vara tryckt på små lappar på prylarna.
 
Det låter vettigt, för så gjorda jag och det fungerade.
 
Det där med nollan på hällen till fas 3 låter skumt. Om det är fel så bränner du hällen.
 
Du skriver i rubriken "1-fas häll" - stämmer det verkligen att den vill ha 1 fas 400V??
Du borde nog ringa din elektriker igen för han gjorde tydligen ett dåligt jobb med att instruera dig - förmodligen för många fikontermer, 1-fas 230V, 1-fas 400V, 2-fas 230V, osv...
Eller ta ett foto på inkopplingsanvisningen så ska vi reda ut det här.
 
Tog en bild igår kvägg på hällen....

1006884.jpg
 
Du har en 1-fas häll för 230V på 7.1kW (=30A) som då skulle behöva en 32A säkring...
Eftersom det är en nydragen 3-fasmatning till spisdosan så är det antagligen 2.5mm² och 16A, så du kan inte vrida på alla vred samtidigt..
Hällen ska kopplas in på fas, nolla och jord i dosan, samma som för ugnen (om den också är enfasig 230V).
En fas i dosan blir alltså över, synd.
 
Det nydragna är 2,5 och 16A till dosan. Om jag förstår rätt så får hällen och ugnen 1 fas var och delar på jord och nolla?

Ugnen är 1fas den också.
 
Gå tillbaka till butiken med hällen och fråga om de är sugna på en dust med konsumentverket gällande att sälja produkter för hemmabruk som inte funkar i vanliga hem?

(Tre sånadär i bredd skulle nog gå bra i ett större kök, och 32A finns säkert tillgängligt om man bor i fetaste herrgården typ, men 3*25A är väl fetaste vanliga hem brukar ha som huvudsäkring).

Det där känns som att de importerat en produkt som egentligen är avsedd för andra marknader. I USA verkar det t.ex. vara vanligt att mata spisar med 240V (eller möjligtvis 208V), och det finns säkert en del länder i Europa där man har t.ex. 40A enfas eller liknande till lägenheter...


Visst, det kommer funka om du inte drar på max på mer än två plattor samtidigt...

Hur stora är huvudsäkringarna?

Du skulle kunna dra in grövre ledare och säkra upp fasen som ska driva hällen (om du har mer än 16A huvudsäkring, minns inte om det framgick av tråden), men då är det läge att flytta runt resten av grejerna i centralen så att de fördelas över de andra två faserna.
 
Tyvärr är hällen ca 3år. flyttade med den från lägenheten. Köpt på Elgiganten, ska kolla vad effekten på ugnen är.....
Kommer inte ihåg hur stora huvudsäkringarna är men har för mig att de var lila i märkningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.