Har borrad brunn på landet och har stött på problem. Från borrhålets topp går det en slang/rör ca 25 m uppför en sluttning till huset. Direkt innanför ytterväggen sitt en korskoppling.I krypgrunden på ca 120 cm sitter det en 60 L hydropress till höger och VVB till vänster och rakt fram går kallvattnet till köket, enda förbrukare just nu. Badrum kommer senare. I somras fick jag hjälp av en rörmontör att ordna ett uttag nere vid pumphålet. Och det fungerar inte som det ska. När jag öppnar inkopplad slang så kommer det med ett ordentligt tryck för att sekunden därefter tappa trycket nästan helt. Jag påpekade detta för montören och han påstod att han aldrig varit med om detta och hade ingen lösning. Var i ligger felet?
 
Finns det luft i kärlet, är det dåligt förtryck så finns inte mycket till vattenmängd som kommer ut. Fungerar det för övrigt med vattnet, bra sprut och kan spola ett tag, innan strålen börjar pulsera.
 
Montören kollade hydropressen men såg inga konstigheter där.
När man trycker in knappen på munstycket så kommer det vatten med bra tryck för att direkt därefter ändras till en nästan obefintlig stråle.
 
Beror på vilket munstycke du menar. på kärlet är det nog en plastbricka och under där är en bilventil. Tryck till lite lätt där, ska pysa till rätt bra om manometern visar ca 3,5 - 4 bar. För att undersöka om rätt förtryck finns, så ska kärlet vara vara tomt på vatten och en kallvattenkran öppen. Då mäts trycket via bilventilen ( lika som däcken på bilen ) Trycket bör ligga på ca 2,5 bar som är lagom för pumpen att starta på och ska stoppa på ca 4 - 4,5 bar, det syns på manometern.


EDIT Är trycket under 2,5 så fyll på luft .
 
Jag har varit med om något liknande på min Grundfospump. Blir tryckfallet för stort, eller mottrycket för litet, dvs vid ett stort vattenuttag, så stänger pumpen av. Det är någon typ av säkerhetsfunktion som jag förstår det. Lösningen är att alltid ta ut vatten efter hydropress/hydrofor eller att strypa flödet med en kran.
 
Tack så mycket så länge. Ska väl snart börja åka till landet efter vinteruppehållet.
 
Gr
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har varit med om något liknande på min Grundfospump. Blir tryckfallet för stort, eller mottrycket för litet, dvs vid ett stort vattenuttag, så stänger pumpen av. Det är någon typ av säkerhetsfunktion som jag förstår det. Lösningen är att alltid ta ut vatten efter hydropress/hydrofor eller att strypa flödet med en kran.
Grundfos då är det en ejektorpump och har inte varit med om det du skriver. det är tryckbrytaren som bestämmer, men kan vara att det är lång väg till vattnet i hålet. Var trycket bra då på manometern, den enda säkerheten som finns för ejektor är en 11 meters slang som sitter efter ejektorn så den inte kan suga luft, om vattennivån skulle sjunka radikalt till 8 meter under ejektorn
 
J jonaserik skrev:
Gr

Grundfos då är det en ejektorpump och har inte varit med om det du skriver. det är tryckbrytaren som bestämmer, men kan vara att det är lång väg till vattnet i hålet. Var trycket bra då på manometern, den enda säkerheten som finns för ejektor är en 11 meters slang som sitter efter ejektorn så den inte kan suga luft, om vattennivån skulle sjunka radikalt till 8 meter under ejektorn
Nej, det är en vanlig sänkpump på 72 meters djup installerad 1996.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har varit med om något liknande på min Grundfospump. Blir tryckfallet för stort, eller mottrycket för litet, dvs vid ett stort vattenuttag, så stänger pumpen av. Det är någon typ av säkerhetsfunktion som jag förstår det. Lösningen är att alltid ta ut vatten efter hydropress/hydrofor eller att strypa flödet med en kran.
Att dra ner vattenrör från hydropressen 25 m ner tillbaks igen känns konstigt. Men var någonstans ska man i så fall sätta den strypande kranen?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, det är en vanlig sänkpump på 72 meters djup installerad 1996.
Märkligt att det skulle vara tryck någon sekund och sen nåstan sluta. I pumpen sitter en backventil ocg när den stannar så är det tryck i hela systemet. Ända till tryckbrytaren startar pumpen. Det jag kan tänka mig är trasigt membran i kärlet eller dåligt med luft, då blir det som du skriver. Men då ska även pumpen starta/stoppa ( studsa ) i funktionen när en kran öppnas.
 
E ErikFolke skrev:
Att dra ner vattenrör från hydropressen 25 m ner tillbaks igen känns konstigt. Men var någonstans ska man i så fall sätta den strypande kranen?
Vid pumphålet före slangen.
 
J jonaserik skrev:
Märkligt att det skulle vara tryck någon sekund och sen nåstan sluta. I pumpen sitter en backventil ocg när den stannar så är det tryck i hela systemet. Ända till tryckbrytaren startar pumpen. Det jag kan tänka mig är trasigt membran i kärlet eller dåligt med luft, då blir det som du skriver. Men då ska även pumpen starta/stoppa ( studsa ) i funktionen när en kran öppnas.
Jag pratar om "raka rör", dvs före hydrofor/hydropress och tryckströmbrytare. Jag vet inte varför det funkar på det sättet utan jag har bara noterat det på min pump. Jag tror att det är en "mjukvarufiness" alternativt implementerat analogt.
 
I sådan fall att ev tömma slangar på vatten så ska det vara en vinterkoppling i hålet och inte dra någon slang långa vägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.