Håller på och ska gjuta platta för ett fritidshus.
Kommer ha en tvättstuga där jag gör en teknikvägg med inkommande bergvärmeslangar, vatten, golvvärme etc.

Är lite osäker på hur jag bäst skall göra med inkommande vattnet. Jag kommer vilja sätta upp vattenfördelare med avstängning ( https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...tem/tappvattensystem-universalpal-lk/1875894/ ) där jag drar ut vattnet till de olika delarna som skall ha kall och varmvatten.

Ser tre alternativ, men vet ej vad som är rätt eller bäst:

1. Dra inkommande PEM-slang upp i teknikväggen (innervägg) och in till vattenfördelarskåpet.
2. Dra inkommande vatten upp via en gjuten klack på utsidan av teknikväggen och sedan in i skåpet på något bra sätt?
3. Göra en teknikslits/nisch som jag sätter skåpet i och drar upp allt där.

Någon som har svaret eller tankar kring detta?
Stort tack på förhand!
 
Bump! Ingen som gjort detta eller har tips? Tack!
 

Bästa svaret

Krilleman
  • Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Har ett sånt skåp fast från Buelco, det kom förra året att säker vatten godkände detta så nog inte så många som har inkommande vatten inne i en vägg. Hos mig blev det riktigt bra men räkna inte med att få plats med mycket andra kopplingar än inkommande kallt, pem slangen är styv och tar riktigt med plats
 
K
Jag köpte ett stort golvvärme fördelarskåp 700x800x120 som jag använder som vattenmätarskåp. Blev väl enligt ts alt tre, skåpet fick inte plats i väggen utan sticker ut en aning från väggen. Gott om plats för alla kopplingar och fördelare...
 
Tack för svar alla tre, precis vad jag ville höra! Men om man sätter då detta skåp inne i väggen och PEM-slangen i väggen upp till skåpet. Ingen risk för kondens i väggen? Eller funkar det om man isolerar röret kanske?
 
Krilleman
Isolera röret som kommer upp i skåpet så undviker du ev kondens!

(y)
 
  • Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Isolera röret som kommer upp i skåpet så undviker du ev kondens!

(y)
Tack!
 
Hej

Har någon gjort någon lösning infällt i vägg med inspektionsdörr. samlat både vattenmätare, fördelning och golvvärme i samma utrymme. Reglerna kräver tät botten med skvallerrör i vattenskyddat utrymme med golvbrunn.

Hade i tanke att tätskikta och kakla i innervägg med dörr i storlek med garderob som sväljer allt vattenrelaterat.

Är jag ute och cyklar????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.