Hej!

Vi håller på med en badrumsrenovering där vi rivit ut allt efter en vattenskada. Det kommer bli matta både på golv och väggar. Nu är vi i fasen där vi lägger nytt spånskivegolv, men som så många gånger tidigare är det som att man tar 1 steg fram och 4 bak..
Vårt inkommande vatten kommer upp i badrummet genom en PEM 32 slang. Tidigare gick den bara rakt upp igenom golv och matta. Men som jag förstår det nu så ska den ligga i ett rör som sticker upp ungefär 60mm?

Räcker det då att man sätter fast ett 50mm avloppsrör i trossbotten, och sedan sticker man in slangen i det?
Ska det sedan träs i nån typ av manschett eller packning mellan röret och slangen? Eller kan man täta med t.ex. fogskum?

Nästa fundering är gällande vattenmätarkonsollen. Där vill man hålla den så nära väggen till vänster som möjligt, men de konsoller jag hittar bygger ut så mycket. Finns det någon mer slimmad så man kan komma närmare väggen?
Som jag läst mig till är det 60mm ifrån färdig vägg till där vattnet kommer upp från golvet.
Sedan bygger den befintliga så långt med alla kopplingar framåt. Mäter man från där inkommande vatten går upp till utgående rör är det 60cm. Finns det kortare längder även där?
 
  • Badrum under renovering med synliga rörinstallationer och vattenmätare, samt isolering och spånskivegolv i olika stadier av arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.