Hej!

Vi fick hjälp med rördragning och formen till bottenplattan i källaren av min far, som varit med på flera grundläggningar som grävmaskinist.
Nu är jag lite fundersam till hans lösning på det inkommande vattnet. Han anvädne en dränerings slang som skyddsrör för PEM slangen och drog upp den genom källar golvet (i tvättstugan).
Nu är jag rädd att det blir problem om dräneringen inte skulle fungera och vattnet stiger upp genom "skydds slangen".
Huset står på platts och vatten slangen går under issoleringen under halva huset och vi har vattenburen golvvärme inguten i plattan.

Vad är bästa lösningen?
Guta igen mellanrummet mellan skydds slangen och vatten slangen?
gjuta fast ett avloppsrör och skapa en "snorkel" för att vädra bort fukt?
Något annat?

Jag misstänker att detta bryter mot alla branch regler för våtrum och eftersom det inte är så lätt att byta ut skyddsslangen får vi försöka göra det bästa av situationen.

Behöver jag tillägga att min far "aldrig gör fel"?
 
Hej,

Min grundfirma gjorde likadant. Jag har tänkt gjuta igen det. Har inte trott att det kan bli problem med det. Men jag är också intresserad av svar på denna fråga.

Mvh Håkan

www.walltorp.net
 
Den här frågan hör nog bäst hemma på VVS-forumet.

Jag drog om vatten och avlopp i min villa 2002 och rådfrågade då Vattenverket i kommunen.
Det skulle vara 32 mm slang in, förlaggd i skyddsrör så att den var utbytbar och så fick det bli. Om skyddslangen mynnar över marknivå så anser jag det uteslutet att du skall kunna få in vatten den vägen. Miin mynnar under marknivå, men de spelar ingen roll. Vatten och avlopp brukar förläggas i smma grav och täckas med ca 20 cm rörgravsgrus eller liknade. För att avloppet skall funka så bör graven luta ifrån huset. På så sätt hamnar mynningen på skyddsröret i översta punkten av en lutande drännering. Det skall mycket till innan det trycks in vattenn i röret under dessa förhållanden om det ens är fysikaliskt möjligt med ett hus på platta där skyddsröret mynnnar i eller straxt över marknivå.
 
Mitt problem är att detta är i källaren som ligger c:a 2m under marknivå. Om det blir problem med dräneringen borde dräneringsvattnet komma in i källaren?
 
Det är klart att det kan, men vattnet hade lika gärna kunna gå rakt igenom betongplattan ändå. Känner du dig osäker tillverka nån slags kork.
 
Staffans2000
Gör ingenting, förutom att lyssna på din far - eftersom han "aldrig gör fel".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.