Hej,

Har i dagsläget en dold sammankoppling av inkommande vatten från egen brunn som jag önskar göra åtkomlig i huset. Vill man stänga av vattnet idag så får man springa ut till pumphuset och vrida av där. Tänkte även passa på att sätta in en vattenfelsbrytare.

Jag tittade på olika alternativ och fastnade då för prefab-skåpet: LK Vattenmätarskåp UNI 8/6 CS. Enda nackdelen är väl att jag inte behöver en vattenmätare eftersom jag har egen brunn.

Därför funderar jag på om det vore bättre att satsa på den vanliga varianten LK Vattenmätarskåp UNI 8/6 och istället sätta vattenfelsbrytaren där vattenmätaren normalt ska sitta. Då blir inte skåpet lika högt heller.

Vad tror ni?

Finns det enklare/billigare lösningar som fungerar lika bra? Det är ett gammalt torp (permanent boende) med i övrigt en del andra renoveringsbehov så finns det billigare och lika bra sätt att komma undan så vore det tacksamt så klart.

Vi har bara ett badrum och ett kök men planer för ett till badrum i framtiden. Varmvattnet värms med VVB.
 
Nu är det ett gammalt hus och vatten kommer in via en PEM-slang troligtvis, varför inte bara sätta en vattenbrytare och ventil direkt på slangen/rör. Ett skåp ska ev fällas in eller vara utvändigt och huset är inte nu med något som kallas säker vatten.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vill du ha ett badrum till med toalett och inte renoverar en redan befintlig så är det bygglov och då kommer det bli fokus på din befintliga avloppsanläggning som då vid 2 toaletter skall kunna hantera för 10 personers last (5 personer per toa - oavsett om det används eller inte, och kommuner kan vara jättehårda på det).

om det är kommunal avlopp så måste kommunen se om man har kapacitet för 5 personer till i sitt reningsverk för bygglovsansökan, är det enskild avlopp så blir det krav på 10 personers kapacitet på verket och då kommer förmodligen befintliga (här antagna) 3-kammarbrunnen att dömas ut och istället ha krav på minireningsverk för 10 personer kapacitet.

Med andra ord tänk efter ordentligt om ni verkligen behöver en badrum till med tanke på hur stort det projektet kan bli i avseende avloppsbehandling...
 
Redigerat:
Nu är det inte så att det 5 st per toalett, det 5 st som det räknas efter, Det är PE -5 ,personekvaliment för varje fastighet som är ansluten till ett kommunalt VA-system och kommunen har tillstånd för det. PE är vad ett reningsverk kan klara av.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tanken har aldrigt slagit mig att reningen kan sätta stopp vid bygge av badrum.

Det är ju i så fall ett till badrum i samma fastighet, antalet personer i hushållet förblir detsamma oavsett.

Vi har eget avlopp (trekammarbrunn med infiltration) och eget vatten.

Det sitter idag en inspektionslucka för vattnet på ett bra ställe. Alla kopparledningar går förbi där men det är bara badrummets vatten som går att stänga av där. Pem-slangen ligger någonstans i närheten.

Min tanke var att skåpet som jag länkade skulle ersätta inspektionsluckan och att då dra pem-slangen synligt i skåpet samt dra om vattnet till köket in i det nya skåpet så det går att stänga av också.
 
Och med trekammare , då ska du ha fall från allt, ingen pump eller kvarn, det är katastrof för trekammare och infitration. Mycket små partiklar med en välling som det blir och det blir slammflykt som sätter igen infiltrationen
 
M mxlmxlm skrev:
Tanken har aldrigt slagit mig att reningen kan sätta stopp vid bygge av badrum.
Det beror nog på om den har toalett eller inte

Toaletter idag är bygglovspliktiga, det är inte bara som förr att slänga in där det behövs eller tycker är bekvämt
 
X xxargs skrev:
Det beror nog på om den har toalett eller inte

Toaletter idag är bygglovspliktiga, det är inte bara som förr att slänga in där det behövs eller tycker är bekvämt
Källa på det?
Ett avlopp är, som du redan fått veta, dimensionerat efter antalet personenheter, inte antalet toalettenheter.
Dessutom vet du inte om TS bor i detaljplanerat område eller inte. Jag gissar "inte" eftersom huset saknar kommunalt VA.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Källa på det?
Ett avlopp är, som du redan fått veta, dimensionerat efter antalet personenheter, inte antalet toalettenheter.
Dessutom vet du inte om TS bor i detaljplanerat område eller inte. Jag gissar "inte" eftersom huset saknar kommunalt VA.
Vi bor utanför detaljplanerat område, på landet.

Det sitter idag en VVB i ett förvaringsutrymme på ovanvåningen. Förra ägaren har dragit upp en avloppsstam dit som är pluggad där. Vore så klart bra oavsett att få dit ett tätskikt och en brunn för VVB.

Vi vill som sagt i framtiden få till ett badrum där uppe. Jag tänkte att det inte var några konstigheter att nyttja denna befintliga stam.

Försökte söka på badrum på kommunens sida för bygglov men hittade inget tyvärr. Så en källa vore jag också tacksam för.
 
Om du söker på kommunens hemsida vad som gäller utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse, så hittar du vad som gäller, dvs att kommunen skiter fullständigt i hur många toaletter du har i huset.
De börjar ha åsikter om du bygger ytterligare ett bostadshus på fastigheten, för då kan avloppet behöva dimensioneras upp. Annars är det som sagt lugnt.

God Jul!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du söker på kommunens hemsida vad som gäller utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse, så hittar du vad som gäller, dvs att kommunen skiter fullständigt i hur många toaletter du har i huset.
De börjar ha åsikter om du bygger ytterligare ett bostadshus på fastigheten, för då kan avloppet behöva dimensioneras upp. Annars är det som sagt lugnt.

God Jul!
Låter logiskt, så jag hoppas det är också! Får väl skicka ett mejl till "miljökontoret" för säkerhetsskull.

God jul!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag orkar inte leta fram länkar som säger annorlunda än vad SågspånPappspikEternit säger, utan kolla med miljökontoret först vad som gäller (då det kan vara olika regler mellan kommuner) innan du börja med något byggande - då det är syvende och sist kommunen som bestämmer vad som gäller i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.