Håller på så smått med planering av ett projekt i källaren och har tänkt att för första ggn ge mig på vatten

Behöver vv och kv till duschblandare och två tvättställ samt kv till toalettstol och tvättmaskin. På bilden syns inkommande vatten (matas nedåt från nuvarande tvättstuga, det böjda tejpade röret som syns på bilden är inkommande vatten till huset och som går till varmvattenberedaren i tvättstugan).

Har tänkt att inkommande vatten ska matas på samma sätt som idag (kan inte se något som hindrar det i Säker vatteninstallation eller Säkra våtrum) men skulle vilja få in rören i väggen så snart efter genomföringen till nya badrummets innertak som möjligt. Kommer bygga in den stående avloppssamlingsledningen (det vitmålade röret till höger på bilden) och det böjda röret och tänker mig därför att det vore ganska enkelt att få in rören där.

Har i flera trådar här läst om Vatettes badrumsfördelare och tänker mig att jag skulle kunna använda den (och då, givetvis, acceptera att den blir synlig) för att sedan mata pex dit som vattnet ska. Eftersom vattnet kommer uppifrån tänker jag mig en enrörsfördelare med ventil först (för att kunna stänga av) och därefter en tvårörsfördelare för varmvattnet och två tvårörsfördelare för kallvattnet, i båda fallen utan ventil och med nödvändiga mellandelar mellan.

Finns det några uppenbara problem/svårigheter med det? Eller något jag inte tänkt på som måste till?
 
  • Vattenrör av PEX och avloppsrör med isolering vid vägggenomföring i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av någon anledning är bilden vriden. Lyckas inte räta upp den. Hoppas det går att förstå ändå. (Om någon kan förklara hur den rätas upp så informera gärna om det )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.