Har en friggebod som det ska dras lite el till. Jag funderar på det här med den inkommande jordkabeln. Själva friggeboden står på plintar.

Hur gör man med övergången mellan marken och friggeboden. Är det ok att ledningen går upp från marken mot trossbotten och sen vidare i ett VP-rör till elcentralen från trossbotten? Eller måste man dra jordkabeln i ett kabelskyddsrör mellan backen och trossbotten?
 
Vår elektriker anbefallde gnagskydd. Rätt eller fel. Ingen aning. Men det låter vettigt.
 
Det finns kabelskydd av plast som är lämpliga att dra mellan en bit ner i marken och trossbotten.
Kabelskyddsrör E 0663731 tex.
 
elmont skrev:
Det finns kabelskydd av plast som är lämpliga att dra mellan en bit ner i marken och trossbotten.
Kabelskyddsrör E 0663731 tex.
Såg nästan ut som en vanlig PEM-slang?
 
Ja, nästan. Dock lite grövre i godset och delbar vad som i övrigt skiljer vet jag inte.
 
Ok. Hur löser man sen från kabelskyddsröret och VP-rör. Räcker det med att dra upp röret lite i trossbotten och sen sticka ner VP-röret i den eller finns det nån slags övergångsmuff?
 
Vad är det för typ av kabel du tänker använda? Vilken ytterdiameter har kabeln?

Ja det fungerar med svart plastkabelskyddsrör en bit ner i marken och genom trossbotten, På insidan fungerar givetvis vp-rör. Går vp-röret i kabelskyddsröret så fungerar det.
Förväxla inte det röret med svart vp-slang,

Alternativet är att använda kabelskyddsröret hela vägen upp, om det estetiska tillåter det.

Och använd kabelskydd av plast i första hand.
se info nedan, speciellt om man använder N1XV eller liknande kabel utan koncentrisk ledare (jordad skärm.)

Kabelskyddsrör i svart plast går längs en gult målad vägg och in i marken bredvid en trossbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte nog använda N1XV 5G6 eller 5G2,5.
 
EKKJ är den bästa kabeln ur säkerhetssynpunkt enligt min uppfattning. Den " skyddande" jordade kopparflätan gör att kabeln får en full kortslutning vid skador på fasledarna.
I en n1xv kan en skadad fasledare istället spänningsätta byggnadsdelar av metall utan att någon upptäcker problemet. Dessa huvudledningar föregås vanligtvis inte av någon jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.