Jag skall flytta runt lite kablar i mitt fritidshushus.

Jag skall flytta inkommande strömkabel till ett annat rum.

1. Vilken typ och dimension skall jag ha på kabeln som går till mätaren?
2. Kan jag dra röret dolt? (är synligt idag)
3. Hur skulle ni skarva kabeln?
 
Ska du dra fyrledare (gemensam jord och nolla, sk PEN) måste du ha minst 10 kvadrat. Drar du femledare kan du dimensionera mot huvudsäkringarna, MEN då kan du bli låst om du vill säkra upp i framtiden.

Ska du skarva på vägg sätter man en dosa, i jord hade jag använt en hartsbox.

Jag hade definitivt lagt rör eller slang.
 
Skulle någon kunna berätta exakt vad kabeln ska heta?

Jag har i dagsläget huvudsäkringar på 16amp, men det finns risk för att jag ska säkra upp till 20amp.
Vilken typ av koppling skall jag ha i skarvdosan?
 
du kan använda ekkj,,,,,,,,,,byt hela biten så slipper du fula dosor......och felkällor
 
du kan använda ekkj
Kvadrat och antal ledare?

byt hela biten så slipper du fula dosor......och felkällor
Varifrån skall jag byta?
Från Vattenfalls trafo? Sladden går från trafon och direkt till min mätare.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
skall du mixta me kablen innan mätaren??
fram till o med mätaren tillhör nätleverantöten.skall det ändras nåt där är det dom som avgör vad.........brukar bli att mätaren får flyttas ut till ett fasadmätarskåp
 
Ranchn skrev:
Sladden går från trafon och direkt till min mätare.
;D ;D ;D
SLADDEN :surprised:

En "sladd" är i min värld en kabel av klenare dimension (<1,5 kvmm) som har en stickpropp i ena änden och en apparat eller skarvuttag i andra.
Används endast inomhus och är inte fast förlagd.
 
Om du tänker skarva kabeln så bör du använda samma area och antal som den befintliga.
 
Tycker du verkar ha lite dålig koll på det här med el!!!!som elektriker vill jag rekomendera dig att anlita ett proffs!!!du borde vara mer rädd om dig och din omgivning!
 
strobb skrev:
Tycker du verkar ha lite dålig koll på det här med el!!!!som elektriker vill jag rekomendera dig att anlita ett proffs!!!du borde vara mer rädd om dig och din omgivning!
Lugn. Jag har ej tänkt att "skarva" inkommande kabel själv. Jag tänker anlita byn´s elektriker, men jag tänker dock införskaffa sakerna själv och med att jag är i färd med att regla väggarna och klä dem på nytt, så passar det just nu bra med denna fråga.

Och ja ÄR rädd om mig själv och min omgiving...
 
[quote author=selle79 link=board=El;num=1108118938;start=0#10 date=02/13/05 kl 19:32:48]


Jag kan lova och svära att byns elektriker inte heller vill skarva din inkommande kabel. Det är BARA elverket som får göra det, en "vanlig" elektriker får inte röra i elverkets skåp. Sen användet alltid elverket 4*10 mm2 till servicer, till villor och fritidshus. Och skall man skarva den så gör dom det.
Elverket är ansvariga för kabeln till ditt skåp sen är du som fastighetsägera ansvarig för resten.
 
Jag har min elmätare i ett skåp ca 15m från huset och har 16A huvudsäkringar. Kabeln till huset är en fyrledare som har några år på nacken. Drog man 10mm2 på 70-talet?
Om det bara är 6mm2 får man inte säkra upp till 20A då?
 
Man drog ofta 6 mm2 förr
Du får säkra upp till 20, inga problem
 
Problemet är att PEN-ledaren måste var minst 10kvmm oavsett säkringstorlek!
 
Sverre: Nuförtiden ja, så länge ingen ändrar på servicen så är det fullt ok att säkra upp även utan att dra om kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.