Jag har ett hus byggt 1956. För några veckor sedan var en elektriker här och fixade lite i min central. När han var här passade jag på att fråga om det svarta joxet som hängde ut från en av lådorna innan min central.
"Det där är olja från oljekabeln, det brukar innehålla PCB och annat. Ring nätägaren, det får dom fixa."
Så här ser det ut hos mig. En fet kabel kommer ut från väggen i källaren, den i sin tur går till en liten box som innehåller några säkringar. Går vidare till ytterligare en låda med huvudbrytare och några utanpåliggande säkringar. Efter den kommer mätaren och till sist kommer min central.
Ringer nätägaren som först säger att kabeln är bytt sedan tidigare. Jag säger att det inte är så, han köper det direkt. Sen följer en diskussion om hur det ser ut, han verkar inte vara glad över hur det ser ut hos mig då det verkar som jag lätt kan koppla in mig och stjäla el. Det låter på han som att deras ansvar börjar och slutar vid tomtgränsen. Deras lösning är att gräva fram till tomtgräns och sätta upp en skåp på fasaden. Allt annat är min uppgift och mitt ansvar. Jag undrar vem som ansvarar för vad? Det jag är mest orolig för är kostnaden för att omhänderta den gamla kabeln med olja. Två olika elektriker har sagt att de skall ordna allt fram till min central. Nätägaren säger tomtgräns.
 
Elnätsbolaget ska stå för kabeln fram till mätaren, sen kan dom nog tvinga dig att sätta upp fasadmätarskåp, och det får du isf betala.
Oljekabeln är deras så den ska dom ta reda på. Det är ingen större kostnad, jag skickade nyss en container med sådan kabel, och fick 4:-/kg om det inte va PCB och 0:-/kg om det va PCB.
Dom är ofta ovilliga att byta kabeln, har varit med om flera ombyggnader där den gamla oljekabeln fått vara kvar till första lådan pga att nätbolaget inte velat byta.
 
  • Gilla
Xrim
  • Laddar…
E
Hej, det är inte olja utan tjära och kan tyda på en varmgång i servis lådan. Denna servis låda betraktas lite olika beroende på i vilken stad du bor men be att få tala med nätteknik så får de skicka ut en montör.

Tjäran är del av kabelns isolering och inget du har nytta av.
 
  • Gilla
Xrim
  • Laddar…
Borde inte mina säkringar gå om det blir så varmt att tjäran blir flytande?
 
E
X Xrim skrev:
Borde inte mina säkringar gå om det blir så varmt att tjäran blir flytande?
Hej, säkringars huvudsyfte är inte att lösa för varmgång, det är en välkommen bieffekt.
Det kan sitta 35A i din servis låda men att varmgången uppstår nere vid kabelanslutningen.

Det finns en liten möjlighet att det faktiskt är olja från kabeln också, men det är inte lika vanligt.

Vågar du öppna och futta?
 
  • Gilla
Xrim
  • Laddar…
Inget ovanligt med utfällning av olja/bäck i en gammal stålbandskabel, öppna locket och titta i botten på den. där är en propp av bäck som ska täta till mot kabeln och förhindra att oljan rinner ut. Troligtvis har lådan lägre placering än vad inkopplingen är på andra sidan. Då blir det ständiga trycket en påverkan på bäcket så det öppnar små porer så olja kan läcka. ( Tänk på maskrosen som kommer upp i asfalten ) Inget farligt men inte kul med rännilar av olja som kladdar ner. Så länge ingen rör kabeln så håller den många år till. Beror lite på vem som är nätägare, så tar du en elektriker och säger att du vill flytta mätaren till ett skåp på utsidan kostar det inget för ev kabelbyte. Nätägaren kanske skarvar om med en bit plastkabel på utsidan och upp till nytt skåp, men är upp till dom, deras kabel fram till mätare. Du får betala för nytt skåp och arbete+material från skåpet in till centralen. Kan ev bli grävning från gatan till huset och det faller på dig som kostnad om dom inte skarvar utan vill lägga en ny. All grävning för att frilägga kabeln vid huset är din uppgift.
 
E
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt med utfällning av olja/bäck i en gammal stålbandskabel, öppna locket och titta i botten på den. där är en propp av bäck som ska täta till mot kabeln och förhindra att oljan rinner ut. Troligtvis har lådan lägre placering än vad inkopplingen är på andra sidan. Då blir det ständiga trycket en påverkan på bäcket så det öppnar små porer så olja kan läcka. ( Tänk på maskrosen som kommer upp i asfalten ) Inget farligt men inte kul med rännilar av olja som kladdar ner. Så länge ingen rör kabeln så håller den många år till. Beror lite på vem som är nätägare, så tar du en elektriker och säger att du vill flytta mätaren till ett skåp på utsidan kostar det inget för ev kabelbyte. Nätägaren kanske skarvar om med en bit plastkabel på utsidan och upp till nytt skåp, men är upp till dom, deras kabel fram till mätare. Du får betala för nytt skåp och arbete+material från skåpet in till centralen. Kan ev bli grävning från gatan till huset och det faller på dig som kostnad om dom inte skarvar utan vill lägga en ny. All grävning för att frilägga kabeln vid huset är din uppgift.
Detta är också en möjlighet, men ingen billig sådan, skulle det passa så kan ju tillfället tas i akt, annars finns det möjlighet att få servis lådan tät, och vem kostnaden landar på beror ju på tolkningen.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej, säkringars huvudsyfte är inte att lösa för varmgång, det är en välkommen bieffekt.
Det kan sitta 35A i din servis låda men att varmgången uppstår nere vid kabelanslutningen.

Det finns en liten möjlighet att det faktiskt är olja från kabeln också, men det är inte lika vanligt.

Vågar du öppna och futta?
Det beror på vad du menar med futta. "Futta på" betyder tända eld där jag kommer från. Det vill jag inte göra :)
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
E
X Xrim skrev:
Det beror på vad du menar med futta. "Futta på" betyder tända eld där jag kommer från. Det vill jag inte göra :)
Futta är fotografera på skånska. :rofl:
 
E El-Löken66 skrev:
Futta är fotografera på skånska. :rofl:
Rördel med svart tätningsmassa vid anslutning till vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppen lucka som avslöjar tre säkringar och kablar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J jonaserik skrev:
Inget ovanligt med utfällning av olja/bäck i en gammal stålbandskabel, öppna locket och titta i botten på den. där är en propp av bäck som ska täta till mot kabeln och förhindra att oljan rinner ut. Troligtvis har lådan lägre placering än vad inkopplingen är på andra sidan. Då blir det ständiga trycket en påverkan på bäcket så det öppnar små porer så olja kan läcka. ( Tänk på maskrosen som kommer upp i asfalten ) Inget farligt men inte kul med rännilar av olja som kladdar ner. Så länge ingen rör kabeln så håller den många år till. Beror lite på vem som är nätägare, så tar du en elektriker och säger att du vill flytta mätaren till ett skåp på utsidan kostar det inget för ev kabelbyte. Nätägaren kanske skarvar om med en bit plastkabel på utsidan och upp till nytt skåp, men är upp till dom, deras kabel fram till mätare. Du får betala för nytt skåp och arbete+material från skåpet in till centralen. Kan ev bli grävning från gatan till huset och det faller på dig som kostnad om dom inte skarvar utan vill lägga en ny. All grävning för att frilägga kabeln vid huset är din uppgift.
 
Ser inget ovanligt med det, ganska normalt med stålbandskabel, sen syns att det är troligtvis i en källare och kabeln kommer in lågt, då blir det så här stundtals i en del hus. det är ingen varmgång som gör det Kanske det var kallare i källaren med förgående ägare och när värmen kommer upp så blir bäcket mer flytande och ett faktum blir. att det trycks ut av oljetrycket i kabeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
Xrim
  • Laddar…

Bästa svaret

E
Det där ser väldigt mysko ut, tjäran/bäcket ska ligga helt vågrätt i lådan, som ju tyngdkraften stipulerade då det utfördes, nu har det trängt ut där det annars brukar vara så tätt, vilket kan tyda på en varmgång runt kabelgrenen ihop med att tätningslisten gjort sitt. Normalt brukar utträngningen ske genom den öppningsbara luckan.

Troligen inget akut men heller inget lättåtgärdat, du kan testa att spänna åt undre brickan lite, brukar vara sexkant storlek 11, möjligen 12/13 men skruvarna knäcks lätt, så försiktigt.

Jag hade nog ändå ringt nätägaren, beroende på var i landet du befinner dig, så kan de kanske byta den delbare PEN-plinten och slå i lite gjutharts för att jämna ut nivån, tyvärr är risken att montörer inte har kunskap om detta utan bara glatt konstaterar att dina lampor lyser.

Ser att någon skriver att det kan smälta av värme, men det ska ganska mycket till innan så sker, speciellt som det sjunkit hela vägen uppifrån, förhoppningsvis blir det ordning om du spänner nedersta överfallet då varm tjära kan läka en eventuell varmgång.
 
  • Gilla
Xrim
  • Laddar…
Det beror helt på var stålbandet slutar, en del gjorde så att det slutade cc 3 cm under bäcket, andra kapade så att stålet slutade ca 5 cm från underkant kabelmuffen, här kan ingen veta vad. En stålbamd skalas av en bit ner och ledarna blir fria i bäcket och upp till säkringselementet ( alltså inte petskyddade ) bara en papperisolering på som ska fungera som petskydd/isolering. Allt kopplas och locket sätts på och bäcket töms i uppifrån. till kant.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Det beror helt på var stålbandet slutar, en del gjorde så att det slutade cc 3 cm under bäcket, andra kapade så att stålet slutade ca 5 cm från underkant kabelmuffen, här kan ingen veta vad. En stålbamd skalas av en bit ner och ledarna blir fria i bäcket och upp till säkringselementet ( alltså inte petskyddade ) bara en papperisolering på som ska fungera som petskydd/isolering. Allt kopplas och locket sätts på och bäcket töms i uppifrån. till kant.
Hej, bra synpunkter, det jag tycker syns konstigt är att bäcket tycks ha hållt en betydligt högre nivå förr, nu är det heller inte jämt, vilket det ju naturligt blir då det hälls i.
Men inga tecken på varmgång vid säkringssocklarna, som är det vanliga, delbara PEN-plinten ger mig lite rysningar, men kan såklart spännas åt med ypperlig försiktighet med anläggningen strömlös (ingen last) men minsta snedsteg så knäcks någon skruv som en tändsticka eller porslinet och då kan TS lika bra gå under jorden.
 
E El-Löken66 skrev:
Det där ser väldigt mysko ut, tjäran/bäcket ska ligga helt vågrätt i lådan, som ju tyngdkraften stipulerade då det utfördes, nu har det trängt ut där det annars brukar vara så tätt, vilket kan tyda på en varmgång runt kabelgrenen ihop med att tätningslisten gjort sitt. Normalt brukar utträngningen ske genom den öppningsbara luckan.

Troligen inget akut men heller inget lättåtgärdat, du kan testa att spänna åt undre brickan lite, brukar vara sexkant storlek 11, möjligen 12/13 men skruvarna knäcks lätt, så försiktigt.

Jag hade nog ändå ringt nätägaren, beroende på var i landet du befinner dig, så kan de kanske byta den delbare PEN-plinten och slå i lite gjutharts för att jämna ut nivån, tyvärr är risken att montörer inte har kunskap om detta utan bara glatt konstaterar att dina lampor lyser.

Ser att någon skriver att det kan smälta av värme, men det ska ganska mycket till innan så sker, speciellt som det sjunkit hela vägen uppifrån, förhoppningsvis blir det ordning om du spänner nedersta överfallet då varm tjära kan läka en eventuell varmgång.
Gick ner för att se om det gick att dra åt lite. Den högra skruven var knappt åtdragen så jag spännde den. Vänstra var lite knepigare då den satt fast i tjära, men den gick också att dra åt en del. Förhoppningsvis innebär detta att ärendet är avslutat och jag kan tjafsa med nätägare om detta någon gång i framtiden istället eftersom alla verkar tycka att det inte är några problem med denna typ av kabel så länge den inte läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.