Inkommande EKKJ i källaren har hängts löst i taket och innan den går in i centralen så gör den en större slinga, 1 m i diameter. Jag antar att det gjordes för att lämna reserv för eventuella framtida ändringar. Nu har jag bytt central och det kommer inte bli någon flytt av centralen framöver. Då är det väl lika bra att kapa och lägga EKKJ så det passar fint? Eller är det brukligt att lämna reservlängder?
 
Jag ser inget behov av att ha extra lång kabel.
Men var sitter huvudsäkringarna, det är nämligen nätägarens kabel fram till dessa?
 
Huvudsäkringen sitter på en stolpe vid tomtgräns. Därifrån ligger EKKJ i backen, genom källarväggen och sedan till elcentral. Slingan hänger bredvid elcentralen.
 
Nätägarens kabel går normalt fram till plinten i mätarskåpet. Huvudsäkringen vid tomtgräns är troligen en servicesäkring om inte mätarsåpet sitter där.
 
Går kabeln in i din nya central som du bytte i mörker är det bara att korta den som det passar bäst, och klamra den där det var hängt i trådöglor.
 
Tack! Nej, det var inte mörkt för jag följde ett gott råd och kopplade ett tillfälligt uttag. Bara frugan undrade varför jag kunde lyssna på radio nere i källare men inte hon däruppe.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.