Är i stånd att införskaffa en ny plan-o-rikt.

Har just nu den modell av kinamaskin som så många varumärken har satt sitt namn på; Electro-Beckum kallar sin för HC260 , min står det Clas Ohlsson på. Min erfarenhet av andra maskiner är begränsad men jag tycker inte att det blir något vidare resultat med den, allmän precision, avsmalnande ändar etc. Det kan förstås bero på mitt bristande handhavande.

Iallafall, nu har jag hittat följande erbjudande; http://diytools.com/store/detail.asp?Productmodel=D27300&productid=67093.

Vad har ni för tankar om den maskinen, i förhållande till priset? På Blocket finns några stycken Scheppach, skall man satsa på en bättre begagnad sådan, eller skall jag lära mig hantera den jag har istället :)
 
P
jag har en sådan dewalt och efter 3 års användande så är den slut. benen blir snabbt rapliga..

den väger mindre än 60 kg så den står inte still.. matar hastighet på 5m/min är oxå drygt, ska man hyvla mängder så är det tidskrävande.
kugghjulena som sitter i botten som sköter lyftande av det undre bordet är av plast.
jag rekommenderar den inte.

original hyvelstål kostade 750kr när jag köpte sist på krauta och det är väll för en 2 år sedan... va dom kostar nu törs jag inte svara på

sen verka inte den där dewalten finnas i 230volt på den sidan utan bara 110volt.. eller om det är jag som ser fel :|

begagnat tycker jag eller nån nyare gjutjärnspjäsd^_^b
 
Redigerat:
På Blocket går det en hel del maskiner som är långt mycket bättre än Dewalten du länkar till. Leta efter gamla Luna/Moertens/etc, när du väl har provat en riktig maskin med gjutjärnsbord tror jag inte du vill ha något annat...
 
phl skrev:
På Blocket går det en hel del maskiner som är långt mycket bättre än Dewalten du länkar till. Leta efter gamla Luna/Moertens/etc, när du väl har provat en riktig maskin med gjutjärnsbord tror jag inte du vill ha något annat...
Jag håller med, och lägger till Jonsereds, Stenbergs, Emco och Ejca.
 
Hammer
 
Masses skrev:
Hammer
Absolut, dock sällan man ser en hammer i närheten av de prisklasser som dewalten är i.
 
Masses skrev:
Hammer
+1 på det beroende på hur mycket plats man har. När man pratar om riktigt gjutjärn och maskiner som väger ett par hudra kilo kan de flesta av de i tråden nämnda märkena vara bra. Fördelen med Hammern mot till exempel Moretens är att den tar väldigt lite plats och lätt kan ställas åt sidan.

--- Mats ---
 
Tipsar om att satsa på en separat rikt och sen en portabel planhyvel.
Bygg stativ till planhyveln och gör ett genomgående in/utmatningsbord till den av t ex ett melaminbelagt hyllplan så har man fått den till en riktigt trevlig maskin. det bordet gör stor skillnad för min DW.

/Kent
 
Det är ett mycket bra tips Kent! Har själv separata maskiner och även om jag för tillfället inte har kört så mycket hyvel så har det varit guld värt att slippa ställa om maskinerna de gånger man har haft mycket att hyvla. Man slipper planera sitt arbete lika mycket. En liten planhyvel modell "lunchbox planer" fungerar över förväntan så länge man inte köper en kinamaskin.

Vad har du för längd på ditt genomgående matningsbord Kent?
 
Ja där har väl Moretens samt Logosol den fördelen att man inte behöver ställa om maskinerna varje gång
 
Jo en lunchbox funkar utmärkt tycker jag också, jag har dewalts treståls. Föredrar separata maskiner men det kanske bara är gammal vana.. Ex moretens där man inte behöver lyfta på bordet borde ju vara ett bra alternativ? Alla kombomaskiner där man behöver ställa om går fetbort. Det enda som slår mig såhär direkt är att det blir enklare att ha in och utmatningsbord monterat på en separat maskin, men och andra sidan om man inte har platsen så slipper man ju kånka fram lunchlådan om man har en kombinationshyvel.

Gällande trådfrågan så håller jag med alla ovan. :)
 
Redigerat:
Tack för alla svar, även om pleqtiz's svar var direkt nedslående för en som försöker övertyga sig själv om ett inköpsbehov :)

Förstår att det är en riktig maskin av de ni nämner som är den riktiga vägen att gå. För min del så är prioritering av utrymme i garaget en faktor.

Alternativet med delade maskiner låter intressant. Har sett att phl nämnt det tidigare och har sneglat på Dewalts sådan.

Så, en följdfråga på det delade alternativet; om man skaffar en separat planhyvel, typ ny Dewalt, skulle denna rikthyvel vara ett alternativ? Jag ser inte att jag kommer att få behov av att köra några längre stycken, max upp emot ett par meter.
 
Bulldog skrev:
Tack för alla svar, även om pleqtiz's svar var direkt nedslående för en som försöker övertyga sig själv om ett inköpsbehov :)

Förstår att det är en riktig maskin av de ni nämner som är den riktiga vägen att gå. För min del så är prioritering av utrymme i garaget en faktor.

Alternativet med delade maskiner låter intressant. Har sett att phl nämnt det tidigare och har sneglat på Dewalts sådan.

Så, en följdfråga på det delade alternativet; om man skaffar en separat planhyvel, typ ny Dewalt, skulle denna rikthyvel vara ett alternativ? Jag ser inte att jag kommer att få behov av att köra några längre stycken, max upp emot ett par meter.
Det är nog en bra maskin. Men längre stycken än 1m (kanske knappt det) kommer nog att vara svårt att få raka på den maskinen.
 
I regel säger man väl att man kan rikta stycken som är dubbelt så långa som utmatningsbordet. Har dock utan problem riktat stycken på 2,2m på min hyvel som med tumregeln borde begränsa sig till 1,2m. Beror nog lite på exakt hur kinkig man är med resultatet.
 
phl skrev:
I regel säger man väl att man kan rikta stycken som är dubbelt så långa som utmatningsbordet. Har dock utan problem riktat stycken på 2,2m på min hyvel som med tumregeln borde begränsa sig till 1,2m. Beror nog lite på exakt hur kinkig man är med resultatet.
Det har du absolut rätt i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.