Hallå!

Det börjar närma sig startskottet för dräneringen. En bekant till mig förser oss med maskiner och schaktning. Jag har tänkt dra ner dagvattnet också, men räcker det att koppla på den på dräneringen eller ska jag gräva ner ett separat system för det? Listan ser ut som följande och ser ni något jag missat i inköpslistan så säg till.

- Isodrän + list
- Silicon för list
- Dräneringsrör 160/140 (Bör jag ta större/mindre)?
- Markduk
- Plugg
- Flexböj
- T-kors för spolrör
- Stenkista
- Flytande membran


/// Salonen
 
Lilametallic Lilametallic skrev:
Hallå!

Det börjar närma sig startskottet för dräneringen. En bekant till mig förser oss med maskiner och schaktning. Jag har tänkt dra ner dagvattnet också, men räcker det att koppla på den på dräneringen eller ska jag gräva ner ett separat system för det? Listan ser ut som följande och ser ni något jag missat i inköpslistan så säg till.

- Isodrän + list
- Silicon för list
- Dräneringsrör 160/140 (Bör jag ta större/mindre)?
- Markduk
- Plugg
- Flexböj
- T-kors för spolrör
- Stenkista
- Flytande membran


/// Salonen
Det räcker gott och väl med 110mm dräneringsrör, sätt en sandfångsbrunn (400mm) i slutet på dräneringen. Från denna drar du sedan markavloppsrör som du kopplar ihop med takavvattningen och leder ut till din stenkista.
 
  • Gilla
Lilametallic
  • Laddar…
Du ska absolut inte leda ner dagvattnet i dräneringsrören.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Du ska absolut inte leda ner dagvattnet i dräneringsrören.
Nej jag förstod nästan att det var en dum idé. Idén kommer från fler jag frågat tidigare. Då drar jag ett system separat för det. Tack!

N NoOne2k skrev:
Det räcker gott och väl med 110mm dräneringsrör, sätt en sandfångsbrunn (400mm) i slutet på dräneringen. Från denna drar du sedan markavloppsrör som du kopplar ihop med takavvattningen och leder ut till din stenkista.
Okej! Var lite osäker på dimensionen och tog för givet att 160mm borde vara tillräcklig. Lägger in det i listan som du nämnt. Tack!
 
Lilametallic Lilametallic skrev:
Hallå!

Det börjar närma sig startskottet för dräneringen. En bekant till mig förser oss med maskiner och schaktning. Jag har tänkt dra ner dagvattnet också, men räcker det att koppla på den på dräneringen eller ska jag gräva ner ett separat system för det? Listan ser ut som följande och ser ni något jag missat i inköpslistan så säg till.

- Isodrän + list
- Silicon för list
- Dräneringsrör 160/140 (Bör jag ta större/mindre)?
- Markduk
- Plugg
- Flexböj
- T-kors för spolrör
- Stenkista
- Flytande membran


/// Salonen
Hur får du bort befintlig tjära
 
L larsson r skrev:
Hur får du bort befintlig tjära
Jag hade tänkt prova köra med vinkelkapen, men det lutar mest åt att blästra.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Lilametallic Lilametallic skrev:
Jag hade tänkt prova köra med vinkelkapen, men det lutar mest åt att blästra.
Jag körde med vinkelslip och diamatskiva. All tjära/asfalt behöver ju inte bort utan det räcker med 30-50%.
Ett hus med en byggyta på ca 100m2 och en höjd på ca 2 meter tjära tog 1 dag med vinkelslipen. Det var dock bara 3 väggar att göra då det var ett suterränghus.
Jag körde med engångsoverall, andningsmask och skyddsglasögon men var ändå svart ända innanför kalsongerna (och öronen ska vi inte prata om :) )
Vinkelslipen fick jag slänga efter utfört uppdrag då vinkelväxeln var sopslut och det gick åt 3 diamantskivor (jag körde med julas skivor)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
A
Vad menar du med stenkista? Om du inte har någon anslutning för dagvattnet så köper du dagvattenkasseter dit du leder vattnet.
 
Grovbetong för hålkälsgjutning. Om du vet med dig att det behövs göras?
 
Lilametallic Lilametallic skrev:
Jag hade tänkt prova köra med vinkelkapen, men det lutar mest åt att blästra.
Åk och hyr en giraffslip för betong istället. Det går så ofantligt mycket lättare och snabbare med en sådan:)
 
C Carbonara84 skrev:
Åk och hyr en giraffslip för betong istället. Det går så ofantligt mycket lättare och snabbare med en sådan:)
Okej! Ska ha det i åtanke. Tack!

Alsterfält skrev:
Vad menar du med stenkista? Om du inte har någon anslutning för dagvattnet så köper du dagvattenkasseter dit du leder vattnet.
Huset har fortfarande sin dränering från -60, och jag har svårt att tro att den är påkopplad med kommunens system. Därför har jag valt stenkista om fallet skulle vara så. Den köper jag inte förrän jag vet med mig om att den kommer behövas eller ej.
 
C Carbonara84 skrev:
Grovbetong för hålkälsgjutning. Om du vet med dig att det behövs göras?
Betong har jag i drivor, vet dock inte om det behöver göras. Ska kika på det, tack!
 
Staffans2000
Ett alternativ är att ta vanliga markrör 110 som dränditon. På med slipskivan på vinkelslipen och skär ut tvärgående skåror, men lämna den nedre tredjedelen orörd. Dels får du en dränering som aldrig sätter igen sig, samt att allt vatten som sipprar in i rören också lämnar grunden istället för att rinna ut vid första möjliga ställe. Gruset får naturligtvis vara grövre än vanligt.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ett alternativ är att ta vanliga markrör 110 som dränditon. På med slipskivan på vinkelslipen och skär ut tvärgående skåror, men lämna den nedre tredjedelen orörd. Dels får du en dränering som aldrig sätter igen sig, samt att allt vatten som sipprar in i rören också lämnar grunden istället för att rinna ut vid första möjliga ställe. Gruset får naturligtvis vara grövre än vanligt.

Staffans
Då fr nan gräva djupare för att ta hand om vattnet som stiger upp underifrån
 
Staffans2000
Ja, några centimetrar.

Staffan
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.