Hejsan!

Jag har börjat att bli kraftigt sugen på att köpa in en Erika 85, att använda som mobil hobbysåg. Den kommer att användas till inredningssnickerier, möbler och allmänt snickrande, tillsammans med en TS55 och en DW707. Jag vet att det finns billigare bordssågar, men Erikan verkar vara i en klass för sig när det gäller kvaliteten, och närmsta konkurrenten Festool CS70 upplever jag som "ranglig" (har dock aldrig känt på Mafells såg). Den verkar dessutom svår att hitta i Sverige. Så min fråga är:
1) Är det någon som har denna såg och kan uttala sig om den är värd sitt pris, fördelar mm.
2) Är det någon som köpt en från tyskland och fått ett bra pris inklusive frakt (i Sverige verkar priset börja på nästan 26000kr, lite högt tycker jag)
3) Skall man köpa grundmodellen eller finns det några tillbehör som är livsnödvändiga och måste läggas på det redan ganska höga priset

All feedback på denna såg är värdefull, även alternativen tex Festool CS70

Jag har tyvärr inte utrymme för en stationär såg, och jag vill även kunna flytta runt sågen smidigt

mvh
Stephan
 
Bump på denna, även jag är sugen!
//Linus


S Stehpan skrev:
Hejsan!

Jag har börjat att bli kraftigt sugen på att köpa in en Erika 85, att använda som mobil hobbysåg. Den kommer att användas till inredningssnickerier, möbler och allmänt snickrande, tillsammans med en TS55 och en DW707. Jag vet att det finns billigare bordssågar, men Erikan verkar vara i en klass för sig när det gäller kvaliteten, och närmsta konkurrenten Festool CS70 upplever jag som "ranglig" (har dock aldrig känt på Mafells såg). Den verkar dessutom svår att hitta i Sverige. Så min fråga är:
1) Är det någon som har denna såg och kan uttala sig om den är värd sitt pris, fördelar mm.
2) Är det någon som köpt en från tyskland och fått ett bra pris inklusive frakt (i Sverige verkar priset börja på nästan 26000kr, lite högt tycker jag)
3) Skall man köpa grundmodellen eller finns det några tillbehör som är livsnödvändiga och måste läggas på det redan ganska höga priset

All feedback på denna såg är värdefull, även alternativen tex Festool CS70

Jag har tyvärr inte utrymme för en stationär såg, och jag vill även kunna flytta runt sågen smidigt

mvh
Stephan
 
Har också gått i liknande tankar. Men är mer inne på cs70 eller metabo uk33.
 
Köpte en cs70 från en medlem här på BH. Och den är i mina ögon närmast perfekt förutom på ett plan, vinkelanslaget tycker jag tappar kalibreringen ngt. Samt så flexar hela konstruktionen som anslaget sitter fast med.

Annars älskar jag verkligen dragsågsfunktionen, dammuppsamlingen har man gjort ett bra jobb med. Går att skriva hur mycket som helst om den sågen.

Men visst vore mafellen ett steg upp känns det som ;)
 
P
Nytt för mig men, Vad gör dragsågsfunktionen för nytta mot för vanligt sågande?
 
Ola C Ola C skrev:
Det där går att åtgärda [länk]

Mattiasp's mindre förstörande lösning på problemet på sidan 2 i länkade tråden
Jo har läst trådarna. Och ngn slags mod måste till men hade helst undvikit att göra åverkan på sågen.

Kanske går att lösa på ngt annat sätt med en stationär släde lr dyligt.
 
P pleqtiz skrev:
Nytt för mig men, Vad gör dragsågsfunktionen för nytta mot för vanligt sågande?
Då jag själv inte använder en kap/ger så fyller cs70 en bra funktion för att kapa långa material. Det finns också långa linjaler att köpa till för att få repeterbarheten. Mycket mer precist än ngn kap/ger jag använt.

Har man tex en bordssåg och ska kapa längre reglar eller dyligt så blir det nästan omöjligt.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.