Hej,
I mitt pågående arbete att inreda vinden kommer jag att behöva genomföra vissa fräsarbeten (främst spåra ur i kant) och behöver därmed utöka min arsenal av verktyg. Har tittat runt lite på olika handöverfräsar och lutat mot Ryobi RTR-0 då jag har en hel del verktyg från Ryobi samt gött att slippa sladden. Men då den inte är sänkbar så undrar jag hur den funkar om man ska fräsa ut för något mitt i virket, kan detta då vara ett problem. Kan det vara bättre att titta på en grön Bosch typ POF AE 1200W som ligger i samma prisklass. Då jag misstänker att jag inte kommer att genomföra allt för mycket fräsarbeten i framtiden så vore det bra att finna en maskin som täcker det mesta :)

Tar tacksamt emot era erfarenheter av dessa maskiner
 
Ryobin verkar vara en ren kantfräs så den är inte lämplig för att fräsa ner mitt i stycken. Vissa kantfräsar kan man byta bottendel på för att kunna använda som en ”traditionell” handöverfräs men såg inget sånt till den här. Boschen kommer fungera bra.
 
L Lovan83 skrev:
Ryobin verkar vara en ren kantfräs så den är inte lämplig för att fräsa ner mitt i stycken. Vissa kantfräsar kan man byta bottendel på för att kunna använda som en ”traditionell” handöverfräs men såg inget sånt till den här. Boschen kommer fungera bra.
Det var lite så jag tänkte, såg att Dewalt och andra hade tillbehör för sänkfunktion men är inte sugen att lägga de pengarna för vad jag ska göra. Den lilla gröna blir nog fin, är det stor skillnad på 1200W mot 1400W modellerna?
 
A
Har en batterifräs av finare japanesiskt märke. Gillar den för finlir. Inget jag skulle göra något grövre med. Behöver jag köpa en ny någon gång blir det en med sladd.

Bosch har en grön POF 1400 som känns OK för pengen, ligger nog kring 1500 men kolla även på amazon (inkl. tüska sidan) om du bestämmer dig för att köpa en sån.
 
  • Gilla
Wennbergp
  • Laddar…
Jag har en POF ACE som jag är mycket nöjd med. Skulle rekommendera ACE över AE med tanke på ratten för finjustering som jag anser vara ett måste.
 
Finjusteringen känns som ett bra tillägg, det blir till att titta runt lite på nätet :)
 
W Wennbergp skrev:
Det var lite så jag tänkte, såg att Dewalt och andra hade tillbehör för sänkfunktion men är inte sugen att lägga de pengarna för vad jag ska göra. Den lilla gröna blir nog fin, är det stor skillnad på 1200W mot 1400W modellerna?
Det är försumbar skillnad, om någon alls. De större modellerna har oftast över 2000 W och då är det skillnad.
I ditt fall kanske du skulle överväga Biltemas för 600kr eller liknande istället. Jag tror inte man får så mycket bättre kvalitet av att välja Boschs enklare serie.

Edit: Jag hade lagt mellanskillnaden på bättre frässtål istället. Helst riktigt bra som tex CMT.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
problemet är man inte ser andvänding av en fräs.. men när man skaffar en DÅ ser man använding av den överallt ^^ så var det för mig..

Har 230v makita på 900W fick den snuskigt billigt och låg W märks när man trycker på lite för hårt MÅÅÅÅÅÅÅH... endast som saknas är hastighetsreglage för billiga frässtål har typ 20K varv och maskin snurrar med 22-24K varv och blir brännmärken
 
X xstream skrev:
Hur har det gått? Håller på och ”dammsuger” nätet efter info om diy RTK gräsklippare.
Fel tråd? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
xstream och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.