Hej!

Jag har köpt en tvättmaskin, och en duschkabin, i den ordningen. Jag har dragit mig för att köpa de delar jag behöver för att koppla in tvättmaskinen, och tänkte att jag gör ett försök här för att se om någon kan tipsa mig om vad jag ska köpa.

Som det ser ut nu (och gjort) kommer vattnet in från rummet bredvid badrummet (en toalett), släpper upp till handfatet, och vidare till duschkabinen. Det är satt två stycken Altech flexislang disk/tvättmaskin g15 l= 1,2 m som går vidare upp till duschblandaren.

https://www.vvsobygg.se/flexi-disk-...ch-g15-x-1-2-m-altech-anslutningsslangar.html

Det jag tror mig behöva är en t-koppling, som delar upp kallvattnet, och sen en liknande slang som de två jag har (där ena sidan passar tvättmaskinskopplingen), så att vattnet också kan gå vidare till tvättmaskinen.

Platsen där slangarna går vidare upp till duschkabinen (jag antar att uppdelningen av kallvattnet ska ske här, en t-koppling där ena går upp till duschkabinen (som nu), och andra går vidare till tvättmaskinen):

IMG_20220911_112656.jpg

Det sitter lite rör kvar på väggen sen blandaren satt där, för badkaret som förut fanns.

Anslutningen till tvättmaskinen ser ut såhär:

IMG_20220911_112553.jpg

Så här ser det ut innan duschkabinen:

IMG_20220911_121720.jpg

Det här är tvättmaskinen:

https://www.siemens-home.bsh-group....tvattmaskin/frontmatad-tvattmaskin/WM6HXK0LDN

Är det någon som enkelt kan säga exakt vad jag behöver köpa?

Det sitter ballofixer på andra sidan väggen, innan vattnet går in i badrummet (inne på toaletten), som sattes dit i samband med ett stambyte. Jag antar att det inte behövs sättas någon direkt innan tvättmaskinen, men kanske har jag fel?

Det saknas koppling för elen (inga uttag öht i badrummet), men en elektriker kommer och fixar det med uttag och jordfelsbrytare.

Tacksam för svar!
 
J johanone skrev:
Jag antar att det inte behövs sättas någon direkt innan tvättmaskinen, men kanske har jag fel?
man skall kunna stänga av vattnet till tvättmaskin när den inte används
 
  • Gilla
johanone
  • Laddar…
T tergo skrev:
man skall kunna stänga av vattnet till tvättmaskin när den inte används
Tack för svar, då får det bli en ventil för avstängning, innan tvättmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.