IMG_20160506_184431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har klätt in värmepumpen med bräder så att den skall gå ihop med huset. En värmepumpsmontör sade dock att det var något som han inte rekommenderade, eftersom han trodde att det gjorde upptagningen av luft mindre effektiv. Jag tycker det låter lite långsökt då det är en tio cm bred öppning i ena sidan. Vad säger ni?
 
Självklart påverkar det luftflödet, är ju massor med luft som ska passera
 
  • Gilla
DrDeath100
  • Laddar…
peternicklas
Lyssna på installatören. Finns även beskrivet i installationsbeskrivningen hur mycket det måste vara öppet runt en värmepump.
 
Ojoj.. Ett stort no no! Betydligt sämre verkningsgrad och mycket större risk för frysningar.
 
Bra med goda råd. Installationsbeskrivningen har jag dock inte kvar. Någon som kan säga ungefär hur mycket det måste vara öppet? Undertill är det f.ö. också öppet.
 
Om det är så mycket snyggare bara för att det är rödmålad vet jag ej. Jag tycket det är rätt klumpigt. Ta smalare panelbrädor och ett annat plåttak, och lika stora öppningar för luften som du har i själva aggregatet. Kanske bottenbrädan och lockläkten kan ha 20 mm distans så blir det en nästan osynlig luftspalt.
Jag tror att det finns färdiga skydd att köpa.
 
Ser ut som en fågelholk för Gonorren , lär inte regna in iaf...
 
A
lika stor area bakom för suget, som utblåset fram ca 50*50cm
 
Skruva av plåtskalet och lacka det i samma färg som huset.

Jag var nojig när jag gjorde ett skärmtak över min pump och det är ändå 65cm mellan pumpen och taket.
 
Jag satte dit ett skärmskydd framför och lite brädor på sidan av min pump 2008 och det fungerar hur bra som helst fortfarande.
P5310229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser lite trevligar ut än bara en pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.