Hej!

Då har vi äntligen fått in badkaret. Då jag ska kakla in fronten skulle uppskatta förslag på smidiga lösningar.

Jag har en egen men vet inte om den funkar. Man tar en tjockare kompakt frigolitskiva å limma på plattorna ända ut till kanten, I nederkant sätter man en så kallad fönsterlist på sidorna och under badkarskanten tar man en mjukfog. En gång i halvåret drar man bort mjukfogen å rengör bakom å kolla så allt är som det ska.

Är denna lösning OK? har ni bättre lösningar som är liknande denna?

mvh
Bambi
 
Bra lösning, men det är bättre att använda en LUX-skiva eller liknande istället för frigolit.
 
Hej
har erfarenheten att du bör ha ventilationgaller placerat i centrum vid brunn under badkaret, det bildas en hel del fukt pga kondensen som måste kunna ventileras samt att du vill väl kunna rengöra vattenlåset i brunn. Brukar aldrig räcka med en gång i halvåret hemma hos mig...
 
Det finns också speciella ramar som man kan kakla
om man vill ha extra lucka för tex underhåll av
bubbel system om sånt finns.

Mvh Putte
 
Hej

Ok då måste jag nog har ett kondensgaller(inte snygga), jag har motor på ena sidan å blandare och brunn på andra sidan. Räcker det att sätta en lucka vid brunnsidan?

Hittar man dessa ramar å luxskivor i vilken bygghandel som helst?

mvh
Bambi
 
Du kan tillverka eget galler i princip i vilken modell du själv önskar, ta hjälp av en smed. Har sett egentillverkade vntgaller som har varit väldigt stiliga. Luxskivor eller den typen av skiva som menas då Lux igentligen är ett fabrikat av flera hittar du på nästan alla bygg och kakelvaruhus. Såg att Bauhaus hade dessa senast jag var där, dock ej fabrikatet Lux.

När du har en motor tror jag till och med att det är ett krav i dag att du ska ha ventilation under badkaret. Har för mig (Detta bör du kolla med badkarsleverantören) att du kan ha ventgaller i fronten vid brunn och sedan en ventilationsspringa i bakkant eller ngn kortsida. Det brukar följa med en beskrivning när du installerar ett bubbelbad (ifall det är det du har).

Tänk på att ifall du vill kunna göra service på motorn så bör det gå att demontera hela fronten utan att behöva riva den :)

Lycka Till
 
hej!

Detta låter juh bra!

Har ju som sagt tänkt mig klämvarianten med listen i botten och mjukfog runt om, det blir juh enkelt att plocka bort om dte skulle behövas. Måste bara hitta något snyggt ventilationsgaller. Hur stort är "lagom"?
 
Så att du får ut vattenlåset i brunn.
Standard varierar mellan 30*30, 20*30, 20*20 beror på.
Du kan köpa ett standardgaller som du monterar, sedan skruvar du bara loss själva gallret ifrån ramen och gör ett nytt i den stil som du vill ha.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.