Hej.
Vi håller på att få vårt badrum renoverat (det drar ut på tiden, det var bla lång leveranstid på golvet vi valt, men vi närmar oss slutet nu, hoppas jag). Vi vill ha inkaklat badkar. Firman vi anlitar var osäkra på hur de ska göra runt badkaret och frågade mig hur jag vill ha det. Jag vet inte exakt hur jag vill ha det, har inte funderat på exakt vilken typ av fog etc som blir bäst, vet bara att jag självklart vill att det blir bra och snyggt. Har ni några idéer/tips/råd?

Firman tyckte vi skulle sätta vit silikon-fog runt om, och grå silikon-fog vid fronten.

IMG_4868.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4870.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4873.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska fonten vara originalbadlarsfronten eller kaklas in med en kant ovantill? Jag skulle valt samma färg på silikonet.
 
Jag skulle i så fall bara ha limmat på de speciella "lister" i plast/gummi som finns och skippat silikon. Silikon blir fult efter ett tag...Ska ni ha kaklad front skulle jag ha låtit badkarskanten ligga "över" kaklet.
 
Det går att få till bra även med fog runt om. jag skulle med välja en vit silikonfog runt om (vägg mot kar). men välj rätt fog! det skall vara med ättika i då förblir den vit betydligt längre och gulnar ej.

sen så skall det bli snyggt med. kan vara lite knivigt för vissa.
 
T
wadlerto skrev:
Det går att få till bra även med fog runt om. jag skulle med välja en vit silikonfog runt om (vägg mot kar). men välj rätt fog! det skall vara med ättika i då förblir den vit betydligt längre och gulnar ej.

sen så skall det bli snyggt med. kan vara lite knivigt för vissa.
Svårt att dra silikon i dom breda springorna, nästintill omöjligt. Kommer i alla fall gå ett par tuber i så fall.
 
Bottningslist går att köpa lite överallt, köp en extra patron för att vara på den säkra sidan. 😊
 
Hej. Tack för svar. Fronten ska vara en kaklad skiva. Får tipsa firman om bottningslister..
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Nu har firman börjat dra silikon. Tycker det ser ganska kladdigt ut?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ojoj, inte första pris i skönhet direkt :( Mindre silikon!
 
En så bred springa kommer aldrig att bli snygg med silikon... Med tanke på hur bred den är så tycker jag inte det är så illa. Överskott och "kladd" kan man skära/skrapa bort när det torkat.
 
Lätt att vara efterklok men en ram på ovansidan i höjd med badkarskanten av fronten hade dolt en del av de fula hörnorna på framsidan...
 
Hur då? Jag förstår inte riktigt. Det är firman som har föreslagit detta badkar. Det vi var tydliga med var att vi ville att det skulle vara ett inkaklat badkar (det var det i badrummet innan det gjordes om, men med annan placering). Vi har överlåtit till firman att komma med förslag. De föreslog detta badkar. Sedan, samma dag som det ska kaklas in så ringer de mig och undrar hur de ska göra, egentligen, att det blir hörn som är svårt att få snyggt. De säger att de tycker att vi inte ska kakla in badkaret. Men det var som sagt en av de första sakerna som vi bestämde oss för och som vi varit tydliga med från början. Jag känner mig så i händerna på dessa hantverkare och jag tycker det känns väldigt jobbigt att inte få bra stöd och förslag från dem i hur det ska göras. jag har inte längre förtroende för att de gör vad som blir bäst, det är därför jag är tacksam för input och förslag från forumet.
 
Vet även inte om detta kar är för inbyggnads? Vanligast är att bygga en ram runt alla sidor, eller bara långsidorna. Detta är inte perfekt planerat för att det blir för stora glipor mellan som sagt tidigare. Om du vill g,ra om fronten kan det se bättre ut, liknande den på bildens framsida tänkte jag. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut nu.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tycker ni, verkar det okej? Jag tycker de borde valt ett badkar som inte har så runda hörn.
 
Går nog inte att få mycket bättre. Nu blir det till att hålla silikonen rent flitigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.