Skall bygga in ett hörnbadkar och fick av Beijer rådet att bygga fronten innan tätskiktet läggs så att jag skulle kunna "-fylla inbyggnaden som en pool utan att det rinner ut". Hur kommer jag då åt golvbrunnen? Vilket material använder jag under badkaret -färg, plastmatta, klinker eller vad?
 
Beijers tips låter HELT FEL, eller åtminstone lite omodernt.... Året är 2005, inte 1975. Inbyggnad görs lämpligen efter att golv och väggar är färdiga och vattensäkra. Lämpligt material för inbyggnaden är tex http://www.kgcverktyg.se/se/produkter/luxelements/ men det finns också andra fabrikat på samma tema.

Inspektionsluckor fixas lätt genom att antingen använda speciella rostfria luckor avsedda för detta eller så tar man heltenkelt upp ett hål, säg 2x2 plattor (Beroende på storlek förstås!) som sedan monteras med mjukfog som lätt kan tas bort.

Jag kommer göra golvbrunnen lätt inspekterbar men i övrigt blir det ett stängt utrymme. Skulle jag behöva utföra service får jag heltenkelt lyfta upp badkaret.






 
Tackar, era råd låter mer som jag hade tänkt mig. Nu blir det enklare.
 
Plattsattaren: Du jobbar säkert med dessa "lux-skivor" dagligen - hur tjocka skivor behöver man ha när man skall bygga in en vägghängd toa? Till badkar verkar 30mm vara standard.

 
Plattsattaren skrev:
[quote author=MathiasS link=1134081761/0#4 date=1134112541]Plattsattaren: Du jobbar säkert med dessa "lux-skivor" dagligen - hur tjocka skivor behöver man ha när man skall bygga in en vägghängd toa? Till badkar verkar 30mm vara standard.
Helt ärligt så har jag aldrig jobbat med lux-skivorna, Oftast överlåter vi sånt till andra, och har aldrig haft möjligheten att hålla på med dom, Men man får väl hoppas att det blir ändring på det i framtiden, För det låter som om det kan vara en kul grej, Speciellt när man kan göra så mycket med dom där skivorna...[/quote]

Ok där ser man. Du borde prova, är rätt skoj att det går att få till lite annorlunda former så enkelt.

Ivilketfall som helst. Min offtopicfråga har följande svar: 20mm räcker för inbyggnad av toan, tryckhållfastheten är mångfaldigt större än vad som behövs (har siffrorna på detta på jobbet).

Till badkaren använder man minst 30mm, blandannat för att tillbehören (stödben etc) passar rakt på då. För att bygga en avlastningsyta runt badkaret gör man ofta så att man bygger med tjockare eller dubbla skivor för att slippa fundera på hållfastheten.
 
Knoelen: Du bör ha en renslucka vid brunnen så att du kommer åt att lyfta ur och göra rent vattenlåset. Om du bygger fronten runt om karet, och även på baksidan som en hylla, så kan du göra den 5 mm lägre än u.k. karet och skippa silikonet på baksidan. Då får du en glipa för vattnet att rinna igenom så att det inte bildas en bassäng på hyllan.

Inspektionsluckor som är dolda (t.ex. magneter på baksidan av en lös platta) är jättefina, men se till att få utrymmet under karet ventilerat och gärna med två ventiler/galler. Annars kommer "källardoften" krypandes om något år, och framför allt när man tappar upp ett varmt bad.

Och jag håller med föregående talare -Bygg hela rummet med tätskikt och kakel och limma sedan upp fronten med byggskivorna som det länkades till. Då finns även möjligheten att i framtiden ta bort karet om man vill.
 
Har också funderingar på att bygga in ett hörnbadkar. Tänker lägga vattenburen golvvärme i badrummet och klinker. Bör jag ha värmeslingor under badkaret också eller räcker det att fuktspärra betonggolvet under badkaret?. Det är ett betonggolv i källarplan och jag lägger frigolit+aluminium under slingorna "Floore-systemet".
 
Du ska nog inte använda luxskivan till en vägghängd toa för det håller alldrig för det blir otroliga krafter. Regla ordentligt och sätt plyfa och gips eller minerit skiva för toan.


MathiasS skrev:
Plattsattaren: Du jobbar säkert med dessa "lux-skivor" dagligen - hur tjocka skivor behöver man ha när man skall bygga in en vägghängd toa? Till badkar verkar 30mm vara standard.
 
kakelmaster skrev:
Du ska nog inte använda luxskivan till en vägghängd toa för det håller alldrig för det blir otroliga krafter. Regla ordentligt och sätt plyfa och gips eller minerit skiva för toan.


[quote author=MathiasS link=1134081761/0#4 date=1134112541]Plattsattaren: Du jobbar säkert med dessa "lux-skivor" dagligen - hur tjocka skivor behöver man ha när man skall bygga in en vägghängd toa? Till badkar verkar 30mm vara standard.
[/quote]

Näe det var inte sant.

Enligt tillverkaren är 20mm skivan mer än tillräcklig, jag minns inte siffrorna men tryckhållfastheten var betydligt större än för tex dubbelgips.

Jag använde tillslut 30mm skiva för det var vad jag hade på "lager". På detta ligger sedan stoora plattor. Jag tvivlar inte på att det håller - konstruktionen är mycket stabil.

Jag *tror* faktiskt inte att plyfa och gips kan konkurrera när det gäller böjstyvhet.
 
MathiasS skrev:
[quote author=kakelmaster link=1134081761/0#9 date=1136910619]Du ska nog inte använda luxskivan till en vägghängd toa för det håller alldrig för det blir otroliga krafter. Regla ordentligt och sätt plyfa och gips eller minerit skiva för toan.


[quote author=MathiasS link=1134081761/0#4 date=1134112541]Plattsattaren: Du jobbar säkert med dessa "lux-skivor" dagligen - hur tjocka skivor behöver man ha när man skall bygga in en vägghängd toa? Till badkar verkar 30mm vara standard.
[/quote]

Näe det var inte sant.

Enligt tillverkaren är 20mm skivan mer än tillräcklig, jag minns inte siffrorna men tryckhållfastheten var betydligt större än för tex dubbelgips.

Jag använde tillslut 30mm skiva för det var vad jag hade på "lager". På detta ligger sedan stoora plattor. Jag tvivlar inte på att det håller - konstruktionen är mycket stabil.

Jag *tror* faktiskt inte att plyfa och gips kan konkurrera när det gäller böjstyvhet.[/quote]

Det viktigaste igentligen är det som är bakom skivorna jag har sett många exempel på byggen som jag kaklat på hur skivorna rör på sig under muggen som resulterar att fogen spricker. Det bästa är att ha den färdiga stålramen bakom. Vanliga stålreglar är kass de viker sig av trycket. Utvecklingen är tillbaka på ruta ett med dessa vägghängda konstruktioner med dolda ledningar som kommer orsaka vattenskador förr eller senare.
 
Ok.

I mitt fall så har jag ju byggt direkt på fixturen. Skivorna är limmade och skruvade direkt i fixturen. Bygger man med plåtreglar förstår jag att det kan blir lite vingligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.