Hej,

Har ett FTX aggregat (Östberg Heru 100S)
Samt ett luftvärmeaggregat (Fläktgroup ACJB)

Hade en ventilationsfirma här idag för injustering av dessa men tycker att värderna som nu är injusterade är fel då jag kan beräkna fram att vi har ett övertryck i huset samt en onödigt hög luftomsättning.

Det justerades in med luftvärmeaggregatet igång (cirkulationsfläkten igång)
Fick då flöden enligt följande:
Cirkulationsgaller: 78 L/s
Frånluft totalt:58 L/s
Tilluft: 156 L/s

Om man tar uppmätta tilluften 156L och drar bort 78L så innebär det nu att vi tillför 78L frisk luft / sekund.

Alltså borde huset ventileras som följande:
Tilluft 78 L/s
Frånluft 58 L/s

Då enligt mitt tycke så har jag ju ett övertryck i huset nu. samt att jag ventilerar mer än behovet (136*0,35=47,6)

1. Känns det inte fel att jag har tillflöde som är större än frånflödet?
2. Är det inte ekonomiskt slöseri att byta ut mer än 47,6L/s?

Ventilationsaggregatet (Heru 100 S) är nu inställt:
Frånluft: 80%
Tilluft:99%

Om jag som okunnig lekman själv beräknar fram värden så skulle jag snarare vilja justera in följande:
Cirkulationsgaller:108L/s
Frånluft: 58L
Tilluft: 156L

Med dessa inställning borde ett undertryck samt korrekt luftutbyte ske?
Dock tror jag att det kommer låta väldigt mycket från cirkulationsgallret om man har så högt flöde där (Låter mycket som det är nu med 78L/s)
 
  • Gilla
Molnet24
  • Laddar…
Om jag hade injusterat detta så hade jag antingen satt ett iris spjäll på tilluften mellan heru och acjb eller gjort en kanalmätning med varmtråd om där är en bra raksträcka.
Sen är det bara att ställa ner heru aggregatet tills man får lite mindre tilluft i den kanalen än frånluft.
 
Om aggregatet tar in 78 l/s uteluft och blåser ut 58 l/s avluft och det är injusteringsfirman som bestämt flödena så är det läge att klaga. (Jag förutsätter att det inte är några andra frånluftsfläktar inblandade som förklarar skillnaden.)

Angående att du tycker flödet är för högt så hänger det ju inte bara på totalytan utan även på krav på luftväxling i badrum etc. Så om du vill ha bra input på det behöver du lista vilka rum du ventilerar. Men 58 l/s frånluft låter lite högt för en vanlig villa på 136 m2.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej,
Jag har värdena från när huset byggdes 1991.
Se bifogad bild.
Handfyllda värden på ett luftflödesprotokoll från 1991 för justering av ventilation i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna gav jag till han som skulle justera in ventilationen som hjälp.

Antog att en som har en firma som enbart arbetar med utbyte och inställning av ventilation skulle kunna justera med dessa inputs.
 
Det är ju dimensionerat för 54 l/s frånluft och 162 l/s tilluft, jag ser ingen siffra på cirkulationsflödet.
Jag gissar att den som gjorde injusteringen hos dig nöjde sig med att justera efter dessa värden och inte tänkte till.
Rimligtvis ska det då tas in 54 l/s utifrån (eller strax under för att undvika risken för övertryck) och 108 l/s i cirkulationsluft. D.v.s. som du tänker.
Så tilluftsfläkten behöver varvas ner och cirkulationsfläkten ökas. Och kommer då att låta mer förstås...
 
ACJn finns med i originalprotokollet:
Cirkulationsfläkt 100 Pa.
Drivtryck 115 pa
Delta P: 215 pa

Jag påtalade för honom medan han var här att jag tyckte det kändes fel både att vent aggregatet hade högre hastighet på tilluft än frånluft.
Men han menade att eftersom flödena i tilluten var mycket högre än frånluften så kunde jag vara lugn.
 
Ventilationsfirman som var hos mig och justerade förra veckan kommer tillbaka imorgon och gör om injusteringen.
Dock har jag känslan att jag har bättre koll på ventilation än denne kille, men han har mätutrustning...

Jag bad honom ringa fläktgroup och kolla hur man justerar in ventilation och luftvärmare. Han säger dock att fläktgroup själva inte vet hur man justerar in detta ACJB aggregat.. verkar konstigt.

Min tanke nu är:
1.
Mäta upp cirkulationsflödet som den är.
2.
Justera in tillflödet från FTX till 50l/s.
3.
Räkna ihop 50L/s + cirkulationsflödet.
4.
Räkna om original beräkningarna med det nya totalflödet.
5.
Justera in flödet på varje tilluftsventil.
6.
Justera in ventilationsflödet för funktionen "borta"
Vad är rekommenderat till/frånluftsflöde i huset när man inte vistas i huset om min är 46 L/S när man är hemma?
 
Minsta ventilation/frånluftsflöde är enligt Boverket är 0,1 lit/sek&m² när ingen är hemma, alltså 13 lit/sek.
 
G Gräsmattenörden skrev:
Ventilationsfirman som var hos mig och justerade förra veckan kommer tillbaka imorgon och gör om injusteringen.
Dock har jag känslan att jag har bättre koll på ventilation än denne kille, men han har mätutrustning...

Jag bad honom ringa fläktgroup och kolla hur man justerar in ventilation och luftvärmare. Han säger dock att fläktgroup själva inte vet hur man justerar in detta ACJB aggregat.. verkar konstigt.

Min tanke nu är:
1.
Mäta upp cirkulationsflödet som den är.
2.
Justera in tillflödet från FTX till 50l/s.
3.
Räkna ihop 50L/s + cirkulationsflödet.
4.
Räkna om original beräkningarna med det nya totalflödet.
5.
Justera in flödet på varje tilluftsventil.
6.
Justera in ventilationsflödet för funktionen "borta"
Vad är rekommenderat till/frånluftsflöde i huset när man inte vistas i huset om min är 46 L/S när man är hemma?
2. Nu stämmer inte längre flödet du mätte i punkt 1
3, 4 Vad är det du ska räkna ut? Bestäm vilka flöden du ska ha från början istället (inklusive cirkulationsflödet). (Ev. får du korrigera lite efterhand för bra balans om det inte går att nå önskade värden.)
5. Nu stämmer inte längre flödet du ställde in i punkt2. Och lyckas du ställa in önskade flöden över donen så kommer de sannolikt att vara onödigt hårt strypta.
6. Det är väl inget direkt att justera, bara en procentsats på fläkthastigheten i aggregatet. Men du kanske syftar på att mäta flöden för att se vilken procentsats som är lämplig

Gör så här i stället:
1. Justera in tilluftsdonen. Flödena behöver inte bli rätt, men proportionerna ska stämma och det "sämsta" donet ska inte strypas i onödan. (Vill man slippa justera fler gånger än nödvändigt ska man ta donen i en viss ordning, men det kanske vi inte ska gå in på här.)
2. Justera hastigheten på tilluftsfläkten. (Beroende på om flödet i donen är för högt eller lågt.)
3. Mät cirkulationsflödet.
4. Justera hastigheten på cirkulationsfläkten. (Beroende på om cirkulationsflödet är för högt eller lågt.)
5. Mät flödet på ett tilluftsdon. (Det räcker med ett)
6. Upprepa punkt 2-5 tills punkt 5 visar önskat flöde. (Det behöver inte ske i just den ordningen, men principen är att du behöver justera båda fläktarna tills resp. flöde stämmer.)
7. Kontrollmät alla tilluftsdon och cirkulationsflöde.
8. Nu bör alla flöden vara ganska bra. Upprepa från punkt 1. om resultatet inte är tillfredsställande
9. Ställ in bortaläget. Tyvärr tror jag det är risk att det kommer fungera dåligt för dig. Cirkulationsfläkten på normalvarv kommer att motverka tilluftsfläkten på lågvarv så du skulle behöva en högre procentsats på tilluftsfläkten än på frånluftsfläkten och jag tror inte den inställningsmöjligheten finns. Annars kanske du får undertryck och så sugs det in luft via otätheter istället för genom värmeväxlaren.

(Ovanstående kräver en viss teorikunskap hur tilluftsdon påverkar varandra. Har man ingen koll på det utan bara vet hur man läser av ett flöde på en display så funkar det med, men då får man springa och mäta många gånger istället. Och sämsta donet ska som sagt inte strypas mer än nödvändigt.)

(Extra pluspoäng om man mäter flödet i donet genom att följa tillverkarens anvisningar för mätning av differenstryck i stället för att köra med "tratt".)

Fast just nu efter att ha skrivit texten ovan så läser jag om ACJB: "Fläktens varvtal regleras steglöst beroende på värmebehovet". D.v.s. ingen normal injustering till fasta flöden utan du skjuter på ett rörligt mål. Jag får inte ihop riktigt hur det ska kunna justeras bra till ett variabelt flöde utan samordnad reglering av tilluftsfläkt och cirkulationsfläkt. Så din installatör kanske har rätt när han säger att Fläkt inte vet själva hur det ska justeras in.
 
Tack för svaret.
Antar att grundflödet (cirkulationsflöde utan tillskottsvärme) är det som ställs in.
Så det är väll viktigt då att aggregatet inte börjar värma under inställningen, för då varvar den ju upp cirkulationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.