Har ett hus med vattenburet system. Det är rörsystem av 1 rörs typ.
Har 5 slingor 3 ner 2 uppe.
På slingorna på nerevåningen sitter det ventiler på returen. Ser ut som ballofixventiler fast det sitter inga plasthandtag på dem. Däremot så är det spår för skruvmejsel. skulle vilja veta vilka slingor som går till de olika radiatorerna. Borde ju kunna stänga 2 utav retur ventilerna och se vilka radiatorer som blir varma. Huset är byggt 1976. Kan det vara riskabelt att vrida på ventilerna när de är så gammla? Vill inte ha ett läkage nu när det börjar att bli kallt ute:p
jag kanske ska vänt till våren med det. Funderar på berg värme och tänkte då byta ut några radiatorer till 3 radig panel. Borde väl sätta de nya på de sista platserna i varje slinga. För sätter jag dem först i varje slinga så kanske jag inte får någon värme till de övriga, eller spelar det ingen roll? Någon som har erfarenhet av att byta ut radiatorer i ett enrörs system????
 
Väldigt svårt att säga någonting om ventilerna, men risken finns att man får läckage i gamla ventiler när man stänger eller öppnar dem. Men det behöver inte alls vara något problem heller.

Det spelar roll var du sätter radiatorerna precis som du nämner. Principen är att man måste kompensera den sämre värmeavgivningen per yta, med just yta.
Men du nämner ingenting om att du har problem med värmen. Förutsatt att du inte har några problem tycker jag det verkar dumt att fingra på storlekarna på radiatorerna.

Tour & Andersson har ganska mycket information angående ett-rörssystem och även ett gratis dimensioneringssystem på deras hemsida, dock förutsätter det att du byter till deras radiatorventiler.

Spontant känns en lösning med bergvärme i mina öron som en mindre bra idé till ett ett-rörssystem som ofta kräver en lite högre framledningstemperatur. Även om många värmepumpar idag klarar lite högre framledningstemperatur så jobbar de då ofta med ett ganska lågt COP. Men jag känner inte heller till några förutsättningar.
 
Eldar med ved idag! Men har tröttnat på det. Inatt var det -8 och pannan skickade ut 40 gradigt vatten och det var ca 22 grader inne. Det är inga problem idag med ska man få en värmepump att fungera bra så ska man nog inte skicka ut mer än 50 gradigt vatten som max. Så jag skulle vilja gardera mig med några större radiatorer när jag sätter in bergvärme. Tror inte att det ska vara några problem fast jag har ett enrörsystem. Jag har 4 radiatorer per slinga så jag hoppas att det ska fungera någorlunda bra. Provar nog att vrida på ventilerna till våren istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.