Hej!
Jag har lite små problem/funderingar vad gäller våran värmeanläggning.

Vi bor i ett litet 1 1/2 plans hus på ca 59kvm boyta och 35kvm biyta.
Huset är tilläggsisolerat och någorlunda vettiga fönster osv. Något sämre isolerat i golv och vind..
Tmv attack 2000 panna med Iwabo villa-S1 pelletsbrännare i källaren. (Värmer även varmvattnet).
Värmen ut styrs automatiskt med en Automix 30Q som styrs av framledningsgivare och utegivare.
Vattenburet system med 7 radiatorer med termostat.


Vi har termostaterna på radiatorerna ställda någonstans på hälften (något högre i badrum och något lägre i sovrum)

panntemperaturen är 80grader
Pelletsåtgång ca 1 förråd/v (200lit) när utetemperaturen är +5 till -10.
Askan i panna och brännare ser bra ut så förbränningen verkar fin!

jag upplever att när utetemperaturen stiger hastigt så hinner inte värmesystemet med utan då sjunker rumstemperaturen med ca 2 grader. Hur kan jag justera detta? Är det parallelförskjutningen som ska sänkas eller höjas?

Verkar den någorlunda vettigt inställd? Energisnålt eller helt upp åt väggarna?

Har hört lite om att termostaterna på radiatorerna ska vara fullt öppna, bör dom vara det eller det funkar som jag har det?


Automixen är ställd på ”normal, dagläge under hela dygnet”
Min temp framledning står på 5
Max Temp framledning står på 65
Kurvinställning 7
Parallelförskjutning av reglerkurva ca +2

Någon som ser något jag kan förbättra eller justera in bättre?

att byta ut några väsentliga delar är inte aktuellt. Tillbyggnad av huset finns i planerna och då ska vi byta hela värmesystemet. Men det får vänta något år till!

mvh Björn
 
Att det blir kallt när det tvärt blir varmare ute går inte justera bort, shuntstyrningen tar ingen hänsyn att ytterväggarna är utkylda.
Det borde finnas en tröghet i regleringen men det finns inte. Jag har samma problem med värmepumpen.
I verkstan har jag bara innegivare och den bryr sig inte om vad utetemperatur är.
Protte
 
Har du pelletseldning och termostater på elementen som fungerar så ställ upp shuntstyrningen ordentligt. Den gör ingen nytta alls. Värmepumpar har svårt att framställa varmt vatten medan pelletseldning inte alls har sådana problem.Du får hög komfort i varje rum för dig. En av de största fördelarna med pelletseldning.
Man ska inte snacka med värmepumpsägare om sånt här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.