Hej,
Jag upplever att jag har lite problem med mitt värmesystem, har pillat med det ända sedan jag köpte huset och har väl först nu egentligen fått till ett behagligt inomhusklimat, ca 2år efter inflytt :)

Det jag gjort nu är att jag köpt nya termostater, vilket gjorde susen på inneklimatet. Däremot har jag nu väldigt låga temperaturdifferenser i systemet. Jag har ca 2-3 grader skillnad mellan tillopp och retur!? Känns lite lågt eller, verkar som att systemet ackumulerar värme under dagtid dessutom. Jag shuntar ut ca 30-35 grader och när jag kommer hem från jobbet är systemtempen dryga 40-45?

Mitt system:
*Äldre CTC-panna (70talare), tämligen små möjligheter till justeringar. Manuell shunt/ventil som inte är särskilt finkänslig av sig :)
*2-rörssystem
*11st äldre kraftiga element

Min fråga:
Kan/bör jag försöka justera in flödet över radiatorerna för att erhålla en större temp.differens? Hur gör man i så fall? Demontering av termostaterna, vänta tills värme körs ut och sedan justering av returventilerna tills jag har 10-15gr differens över radiatorn? Får väl vänta in lite kyla först kanske? Rätt tänkt eller fel?
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Var precis nere o kollade loggdatorn och differensen är ännu lägre, ligger på ca 0, 5gr skillnad mellan till & retur!
 
Så här gjorde jag:
1) sänkte pumphastigheten till den lägsta hastighet som ändå ger cirkulation i den "sämsta" radiatorn.
2) strypte flödet lite till genom att delvis stänga en ventil (unionventil) på retursidan av pumpen.
3) justerade in flödet genom varje radiator mha strypventil vid radiatorns returutlopp. Använde handen och kände när radiatorn var varm upptill och kall nedtill. Detta gjordes med tilloppsventilerna helt öppna: termostaterna ställda på max.
4) installerade shuntmotor med styrdon som behovsstyr framledningstemperaturen.

0-gradigt eller så är bra utetemperatur för att mecka.

Jag gjorde åtgärderna för att få så kallt vatten som möjligt tillbaka till ackumulatortank, vilket förlänger intervallet mellan eldningarna i vårt vedeldade system. Nu på höstkanten är returtempen till tank strax över rumstemperatur, 22 grader kanske.

Shuntstyrning kan jag rekommendera!

Hur stor tempdiff du "borde" ha i ditt system kanske nån annan kan svara på? Du behöver kanske inte jaga delta T lika skoningslöst som jag: det blir ju lite pill och efterjusteringar när flödet är så precis på gränsen att det klarar att leverera värmen. Häromdagen fick jag ta fram insexnyckeln igen och släppa fram flödet lite i badrumsradiatorn. Men det går långt mellan justeringarna nu, mer i början (gångna vintern).
 
Prio 1 i detta läget är att montera en shuntautomatik. Att enbart styra värmen med rumstermostater är förkastligt, de ska enbart fungera som temperaturbegränsare, vid tex solinstrålning mm. Sen kan du börja justera flöden. Har du lågt deltaT på alla radiatorer, så kan du börja med att sänka hastigheten på cirk-pumpen, om det går.
Sen kan du börja titta på de enskilda flödena. Har du nyare termostatventiler, så är det bättre att justera kv-värdet på dessa istället för att strypa på returen.
Om man har alla uppgifter och dimensioner så kan man räkna ut vilka inställningar man behöver, men i äldre anläggningar får man jobba lite på känn.
 
Jag har tyvärr en tryckande "shunt/ventil" på pannan, dessutom har handställdonet till denna gått sönder. Kör just nu "McGywer"-lösningar för att kunna styra uttemp överhuvudtaget.

Shuntautomatik har jag (vridande), dock ej inkopplad pga ovan. Jag bör dock kunna, om jag köper ett nytt handställdon kunna montera min shuntmotor på den och därigenom få igång automatiken.

Cirk.pumpen går på lägsta möjliga läge, ett gammalt "as" med bara två lägen.

Bör jag inte alls greja med injustering innan jag fixat automatik eller kan jag påbörja jkstering innan jag automatiserat uttemp? Ska öppna och kolla rad.ventilerna när jag kommer hem idag, misstänker dock att dom är gamla och kanske inte så lätta att justera? !
 
Justera på du bara, ju bara t göra om sen om förhållandena ändras. Lärorikt om inte annat. Det borde finnas någon kulventil eller unionventil någonstans på retursidan av cirkpumpen, vanligen finns en på vardera sidan pumpen för att kunna serva den utan att tömma systemet. En sådan ventil kan du halvstänga för att minska flödet i systemet. Fotografera gärna radiatorerna och ev ventiler.
Bilden visar en strypventil på returen på en radiator. Under huven med sexkantigt huvud finns en ventil som manövreras mha insexnyckel. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser ventil och retur ut:
1413282840361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1413282855548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det, och i så fall hur, att justera denna ventil?

När det kommer till returen, öppnar man på locket då? Där under ska det alltså finnas en skruv? Ingen risk att det sprutar vatten om jag öppnar locket?
 
JothaR skrev:
När det kommer till returen, öppnar man på locket då? Där under ska det alltså finnas en skruv? Ingen risk att det sprutar vatten om jag öppnar locket?
Living on the edge! Medge att det är spännande! Läge att citera Kirkegaard och Sartre!

Närå, det är nog ingen fara, det ser ut att vara en helt vanlig returventil (inte ett t-rör med huv, men det märker du nog snabbt...) Ta en handduk och lägg under, det kan komma några droppar. När du avgjort hur du vrider runt ventilen så vrider du medsols för att strypa flödet och motsols för att öppna.
 
Jag började skruva på locket till returen i vardagsrummet och tyckte det kom lite väl mkt vatten?! Drog då genast till locket igen och hoppas nu på att det inte ska läcka!

Gick istället ner i källaren, ett duschrum och öppnade där. Under locket ser jag någon slags ventil som går att skruva på men det "forsar/rinner" vatten ur systemet hela tiden?! Gör jag något fel?

Nu var inte syftet att göra någon justering utan bara att kolla hur det såg ut, men det var allt för mucket vatten för att det skulle kännas OK att göra det i ett inrett rum... Ska cirk.pump och/eller termostat vara stängd när man justerar?

Jag antar att följande borde kunna vara en vettig arbetsmetodik i stort:

1: Montera av termostat
2: Låt stå, värm upp radiatorn
3: Mät temp.diff. över radiatorn
4: "Stäng" returen, alltså minska genomflödet
5: Låt stå
6: Mät temp.diff

Funderar alltså kring metodiken och problemet med flödande vatten vid öppning av returen???
 
Krilleman
Äldre returventiler läcket ofta igenom vid returventilen när man öppnar locket.

Tyvär!
 
1413304438956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även läst lite om att man kan strypa flödet kring cirk.pumpen om jag nu inte kan reglera på radiatorn?
Är det någon som vet om "skruven" ovan cirk.pumpen på bilden är någon regleringsventil? Sitter en på varje sida av cirkpumpen.
 
Varför vill du få upp temperaturdifferensen? I system med acktank och vedeldning kan man utnyttja tanken bättre och få längre intervall mellan eldningarna om man ökar temperaturdifferensen, men du hade ju ett pelletssystem. Då spelar väl varken framledningstemp, returtemp eller differens någon roll för effektiviteten?
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Det kanske inte spelar någon större roll, jag vet inte riktigt faktiskt?

Tycker dock att man både en och annan gång läser om, känns logiskt också, att systemet blir effektivare (bättre verkningsgrad) om man växlar värmen över radiatorn istället för i rören och som förlust i pannan?

Men om ett pelletssystem är okänsligt mot låga temp.diff (spelar mindre roll) så blir ingen gladare än jag?!
 
Japp, de där spårmejselskruvarna är manövermekanismen till de berömda unionventilerna. Som den står nu är ventilen fullt öppen. Vrider du den 90 grader (spåret är "tvärs mot flödet") så är ventilen helt stängd.

Du kan reglera flödet genom att ställa dem nånstans mitt emellan. Stänger du flödet nästan helt börjar pumpen väsnas. Det läget är inte så nyttigt i längden för pumpen. Alla lägen mellan det och fullt öppet går att köra på.

Synd att returventilerna läckte. Med baljor och handdukar och cool snabb sammanbiten attityd kanske du kan justera ändå? Gör vad du kan för att sänka trycket medan du håller på så läcker det mindre.
 
Som sagt kan du effektivare utnyttja en ackumulatortank om du har högre temperaturdifferens. Det är bra vid vedeldning även om det inte behöver påverka förlusterna.

Du kan överföra en större effekt i samma rörsystem om du har högre temperaturdifferens. Därför vill man ha hög differens om det är fråga om fjärrvärme. Samma vattenflöde kan förse fler hus med värme även om inte heller där förlusterna måste påverkas.

Värmer man med någon form av värmepump så påverkar framledningstemperaturen värmefaktorn. Där är det effektivaste tvärt om att minimera temperaturdifferensen.

Sedan har vi elpanna, oljepanna och pelletspanna där temperaturdifferensen är i princip likgiltig. Är det lagom varmt i alla rum kan man vara nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.