Hej,

Jag har problem med vårt golvvärmesystem (2 slingor är kalla) och försöker mig på att kontrollera injusteringen på returventilerna. Först trodde jag att jag skulle justera ventilerna med skruvmejsel men jag har läst på annat håll att jag ska använda insexnyckel, vad är korrekt och vad används i så fall den lilla mejselöppningen till och hur ska denna vara ställd? (ventilen till höger i bilderna)

Jag är också konfunderad över den nya ventilen (till vänster i bilderna). Den har en utstickande del med mejselspår så även om det finns en insexdel så går denna inte att komma åt. Justeras denna med spårad skruvmejsel eller hur gör jag?

Följdfråga: Är det någon som vet var jag kan köpa identiska returventiler ifall det visar sig att fler av de gamla är obrukbara?

Systemet/fördelaren ska vara av fabrikat Thermotech (har även mejlat dem) men jag hittar inga motsvarande retur-/trimventiler.

Ps. Har även ställt samma fråga på värmepumpsforum.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Johan
 
  • Rörsystem med mässingskopplingar och ventil, genomskinliga slangar, märkta siffror, isoleringstejp, trolig installation inom VVS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element med rör och mässingskopplingar, något bundet med ståltråd, åldrat och använd utrustning, möjlig vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ingen som sett sådana här injusteringsventiler och vet hur de fungerar? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.