Ni som har hägnat in tomten så att hunden kan springa fritt, vad har ni valt för alternativ?

Det ultimata vore ju Gunnebo, men det är i dyraste laget (för oss).. Speciellt om man ska leja bort arbetet också.. Jag tror säkert att det är värt pengarna men finns det kanske något annat liknande som fungerar lika bra?
 
Fårstängsel på 1.10m har jag kört med. Behövs nog dock lite lantlig omgivning för att det ska smälta in i miljön.
 
Baxter skrev:
Ni som har hägnat in tomten så att hunden kan springa fritt, vad har ni valt för alternativ?

Det ultimata vore ju Gunnebo, men det är i dyraste laget (för oss).. Speciellt om man ska leja bort arbetet också.. Jag tror säkert att det är värt pengarna men finns det kanske något annat liknande som fungerar lika bra?
Billigast är det nog att lära hunden att stanna kvar på tomten :p
 
  • Gilla
Azze80
  • Laddar…
Micke o Marie skrev:
Billigast är det nog att lära hunden att stanna kvar på tomten :p
Haha, lustigt :wow:

Men kanske också håller det andra hundar utanför :p
 
Hemmakatten
Vi har också fårstängsel runt hela tomten. Har fungerat bra, men vi har fått täta vid marken där vi upptäckt att det finns "kryphål" för hunden.
 
Jag har satt storrutat fårstängsel i kombination med häckar som växer igenom stängslet. Funkar bra om du inte har lantlig idyll runt omkring och inte vill att stängslet ska synas.

Och mina jyckar gräver sig inte ut - de är inga knähundar (liten kick till Hemmakatten *****)
 
Hemmakatten skrev:
Vi har också fårstängsel runt hela tomten. Har fungerat bra, men vi har fått täta vid marken där vi upptäckt att det finns "kryphål" för hunden.
Menar ni elstängseln ???
 
NEJ! Elstängsel är inte tillåtet att ha runt villatomt eller för att hålla hund inne. Elstängsel får endast bönder använda för kreatur.
 
Det finns billiga "Gunnebostaket" på Jula. Vi har hägnat in 4000 kvm till våra hundar :surprised:)
 
Vad menar man med Gunnebostaket?

Googlar jag, får jag olika alternativ.
 
Thomas59
Baxter skrev:
Haha, lustigt :wow:

Men kanske också håller det andra hundar utanför :p
Nja det är inte så lustigt egentligen. Det är inte speciellt svårt att lära hunden var tomtgränsen går men det kräver ju visst jobb. Vår äldsta hund (en flat-kille) har björnkoll på tomtgränserna både hemma (häck runt 80% av tomten) och på landet (inget mellan oss och grannarna) och skulle aldrig ens tänka tanken att gå utanför tomten. Han kan springa i full fart mot tomtgränsen om han ser en hund på gatan men han tvärnitar alltid precis på tomtgränsen, oavsett vad den andra hunden lockar med. Hans dotter (flat/golden) fick däremot växa upp hos tiken under första året (pga tillfälligt stopp på införsel från det landet tiken bor i) och där brydde sig ingen om att uppfostra henne så hon är inte riktigt "tomt-ren" ännu och vi har haft fullt upp och inte riktigt orkat ta tag i den biten och nu har vi ju stängsel i alla fall hemma.

Vi har satt upp Julastängsel runt hela tomten (ca 2200m2) för att i första hand hålla andra hundar borta (det var ett himla rännande av hundar då vi flyttade in) och i andra hand för att vi har ett ansvar som hundägarer att ha hundarna under uppsikt alt inom inhägnad.

Har man hunder som gräver sig ut är inte staket lösningen utan uppfostran. Våra hundar skulle för övrigt ledigt hoppa över ett 2 meter högt (kanske ännu högre) stängsel om du absolut ville.

Julastängslet är relativt billigt (ingen riktig koll men 10-15' skulle jag gissa) och håller ok kvalitet men inte mycket mer. Går snabbt att sätta upp (tog väl 3-4 dgr för min tomt) och syns i vårt fall inte mot de gröna häckarna. Ett Gunnebostängsel eller motsvarande gissar jag skulle bli 10ggr så dyrt. Kanske mer.
 
Det beror ju på vilken sorts hund du har och storleken på den.

Vi har byggt in inhängad av tryckat virke, har mellan 20 och 30cm mellan brädorna. Vår hund väger runt 40 kilo och gräver inte.
Grannens hund därimot, är något mindre, kanske runt 25-30 kilo, gräver och klättrar. Den kan vi inte hålla ute (den rymmer och springer in på vår tomt ibland). Spelar knappt någon roll vad vi gör, den springer in ändå.
Grannen försöker förövrigt hålla hunden inne på gården med elstängsel. Det fungerar inte, hunden har antingen tur och springer igenom tråden mellan "klicken" eller skiter i att en blir lite stungen.

För småhundar är nog gunnebostaket att rekomendera. För lite större fårstängsel, för stora hundar tryckat virke (det blir snyggast tycker jag. är allergisk mot stålstängel i trädgården)

Mvh

Stefan
 
Totte_S
yonna skrev:
NEJ! Elstängsel är inte tillåtet att ha runt villatomt eller för att hålla hund inne. Elstängsel får endast bönder använda för kreatur.
Jag är lite nyfiken på vilken lag eller förordning som reglerar det?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.