Jag bor i en brf och behöver renovera ett badrum. Det är omöjligt långsmalt, så jag vill utnyttja varje cm i den korta dimensionen genom att göra ett urtag i tegelväggen för att inrymma vattencistern till inbyggnadstoalett. Det är en murad tegelvägg där ritning anger ”1-stens 1.6-tegel i kalkbruk”. Det faktum att många andra väggar är av lättbetong och denna vägg är vinkelrät mot takstolarna säger väl att denna är bärande.. Samtidigt bor jag på översta våningen, och strax bredvid finns en dörröppning i väggen, så jag hoppas att det ska gå vägen. Lär väl få anlita någon fackmänniska för att garantera detta, men vore tacksam om nån kan säga om jag är ute och cyklar?

Har bara originalritningar från 50-talet, men har ritat in dörröppning (gult) och mitt urtag (rött) i ritningen..
0nQ6pA2527xEr0gjQl5714ctQ
 
  • Originalritning från 50-talet av lägenhet med markerat förslag till urtag för vattencistern i tegelvägg, i gult och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om din fråga är om väggen är bärande behövs det nog mer information som när huset är byggt, ritning över hela våningsplanet, armeringsritning, sektionsritning etc.

Om det är en bärande vägg så kan föreningen neka dig att göra ingreppet och om de tillåter det så behöver du en byggnadskonstruktör som dimensioner någon balk och hur den ska bäras upp så att du kan ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan (någotdera av det krävs för ingrepp i bärande konstruktioner).
 
Huset är byggt 1952. Väggen är bärande. Jag är ordförande i föreningen så medveten om föreningens förbehåll :) Om man måste avlasta med balk etc så blir det nog för dyrt. Men eftersom jag inte tar bort väggen utan gör den tunnare i en sektion motsv cisternen, typ 50 cm bredd och max 12 cm djup och bredvid en dörröppning där det nog finns någon slags avlastning redan hade jag hoppats att det skulle ”bara gå”. Ska förstås anlita byggnadskonstruktör isf, men har sett deras fakturering till föreningen så drar mig för att kontakta om jag inte får det jag vill ha till slut :)


BirgitS BirgitS skrev:
Om din fråga är om väggen är bärande behövs det nog mer information som när huset är byggt, ritning över hela våningsplanet, armeringsritning, sektionsritning etc.

Om det är en bärande vägg så kan föreningen neka dig att göra ingreppet och om de tillåter det så behöver du en byggnadskonstruktör som dimensioner någon balk och hur den ska bäras upp så att du kan ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan (någotdera av det krävs för ingrepp i bärande konstruktioner).
 
Att väggen är bärande framgår av K-ritningen. En helstens tegelmur är inte så högt utnyttjad att den inte tål den mycket begränsade urholkning som du tänker dig. Man kan också göra en enkel avväxling med en stålprofil. Närheten till dörröppningen är snarast en nackdel eftersom det finns någon typ av balk där som behöver upplag. Jag tycker svårigheterna är mest av formell karaktär eftersom det rör sig om ett flerbostadshus. Kan man tillåta att detta sker i alla lägenheterna?
 
I just mitt fall är jag jävig i beslut eftersom jag är ordförande i föreningen. Ingrepp i bärande konstruktioner brukar vi tillåta om man kan dokumentera en konstruktionslösning. Då brukar det oftast handla om håltagning i vägg för att göra dörröppningar med avväxling. Likabehandlingsprincipen är ju svår att tillämpa då varje lgh har unika förutsättningar. Min lgh är överst och väggen bär inte samma egentyngd som bottenvåningen. Har inte varit med om förfrågan likt min på de 10 år jag suttit i styrelsen, så jag har ingen annans utredning att luta mig mot. Det borde väl vara vanligt med inspektionsluckor vid badrumsrenovering, och den blir isf i samma vägg eftersom stammarna löper där. Borde ju också kräva styrelsens godkännande, men aldrig sett någon sådan fråga..

I just detta fall hoppades jag få någon konstruktör att skriva på att det är ok utan avväxling då jag misstänker att det blir för dyrt då. Men dyrt brukar det väl bli hur man än gör :)
 
Den gulmarkerade dörröppningen har tillkommit i efterhand. Därför går det inte med ritningens hjälp att säga hur denna öppning är avväxlad (om den är det). Man behöver se förhållandena på plats. Jag skulle nog därför avstyrka åtgärden med hänvisning till närheten av dörröppningen.
 
Hej!

Inser nu att ritningen inte är på min lägenhet :surprised: Vi har visst inte scannade kopior på min lgh. Ursäkta förvirringen. I min lgh finns en dörröppning i original.
 
Efter lite grävande i arkivet så har jag hittat originalritningen. Verkligen från en annan tid.. Har markerat dörröppning med gult och väggen jag vill göra illa som röd. Intressant nog så verkar det finnas frånluftskanaler i väggen (?), varit uppe på vinden och kikat och försökt passa in ritningarna så trapphusen matchar. Min vägg löper rakt genom mitten av den kvadratiska murstocken. Tog hem flygfoto från Hitta.se också för att göra det mer begripligt. Verkar som den mest komplicerade väggen i föreningen :)



S Snidarn skrev:
Hej!

Inser nu att ritningen inte är på min lägenhet :surprised: Vi har visst inte scannade kopior på min lgh. Ursäkta förvirringen. I min lgh finns en dörröppning i original.
 
  • Flygfoto på ett hustak med markerade frånluftskanaler och en utsatt vägg för byggprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalritning av byggnad med en markerad dörröppning i gult och en markerad vägg i rött som användaren överväger att ändra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalritning av byggnad med markerad dörröppning i gult och tänkt väggförändring i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser det ljusare ut. Hade varit intressant att se motsvarande K-ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.