Vilken modell bör man välja, finns väl en modernare variant idag där man enkelt kan putsa glasen från insidan av balkongen? Vad får man räkna per meter? Jag behöver 3 meter från balkongräcket och till tak.
 
Kolla balco.se, de har en del intressant
 
Lumon har fina inglasningar.
 
Vilken stad? Börja med den lokala glasmästaren. Alltid bra att låta någon lokal göra jobbet.

Fremax
 
Lite bakvänt sätt att tänka på tycker jag. Det viktiga måste väl vara vilken lösning jag vill ha, inte vem som gör den...
 
Har bara sett 2 variantet, en med metallramar som man bara kan skjuta åt sidan och den andra med skjutdörrar sim kan vändas 180 grader, vilket underlättar vid fönsterputs
 
Alltid bättre att välja någon lokal som ev har en utställning eller har kunder som kan visa utförda jobb tycker jag. Dessutom sköts reklamationer/reparationer snabbare..
Välj windoor/lumon enligt min mening. Stora och trygga leverantörer men många sålda inglasningar.
Aldrig hört talas om Balco ....

Mvh fremax
 
yuphin skrev:
Har bara sett 2 variantet, en med metallramar som man bara kan skjuta åt sidan och den andra med skjutdörrar sim kan vändas 180 grader, vilket underlättar vid fönsterputs
Samtliga leverantörer har båda typer, kolla vad som får monteras för föreningen.

/fremax
 
Såvitt jag vet är Balco rätt stora. Vidhåller att det viktiga måste vara funktioner, t.e.x. att kunna öppna rutor inåt mm. Har iofs bara sett Balcos lösningar på en visning, men då såg det iaf bra ut.
 
Jag har från Alnova, ramlösa rutor som kan vikas in.
 
En firma pratade om att brandvägg tillkommer om grannen har inglasat. Vart monteras brandväggen och när är det krav på en sådan?
 
yuphin skrev:
En firma pratade om att brandvägg tillkommer om grannen har inglasat. Vart monteras brandväggen och när är det krav på en sådan?
Hej,

I detta fallet låter det som om du har en dubbelbalkong eller att intilliggande balkong bara är några få centimeter från din.

Brandväggens placering är då mellan era balkonger, från golv till tak, täckandes hela sidan som angränsar till grannens balkong (som en skiljevägg).
Detta så rök/eld inte kan sprida sig via balkongen till grannen.
Brandväggen måste hålla klassen E30.
Men det gäller endast om intilliggande balkong har inglasat. Är det bara du som har inglasat så behövs det inte.
MEN om grannen vid ett senare tillfälle vill ha inglasat, DÅ kommer detta bli aktuellt.

Detta gäller även om vinkeln från din balkong är 60 grader eller lägre mot en fasad eller fönster.
Det kan också i vissa fall behövas ett "brandtak" för att förhindra att eld/rök/gas sprider sig till balkongen/vinden ovan.

Det bästa är att kontakta kommunen och be om att få prata med en brandkunnig, just för att detta är en "gråzon" och det kan tolkas på lite olika sätt. Så kraven kan variera lite från kommun till kommun.
Det jag skrev ovan är det vanligaste.


Hoppas detta hjälpte!

Ha en bra dag!
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.